Walker Evans v Paříži

Walker Evans, New York City Street Corner, 1929, gelatin silver print, 18.4 × 12.7 cm. The J. Paul Getty Museum, Los Angeles. © Walker Evans Archive, The Metropolitan Museum of Art. Photo © The J. Paul Getty Museum, Los Angeles

Walker Evans, Negroes’ Church, South Carolina,
mars 1936, épreuve gélatino-argentique
24,1 x 19,1 cm. National Gallery of Canada, Ottawa
Purchased 1969. © Walker Evans Archive, The Metropolitan Museum
of Art. Photo © Musée des Beaux-Arts du Canada, Ottawa

Walker Evans, Subway Portrait, Janvier 1941,
épreuve gélatino-argentique, 20,9 x 19,1 cm. National Gallery of Art, Washington. Gift of Kent and Marcia Minichiello, in Honor of
the 50th Anniversary of the National Gallery of Art. © Walker Evans Archive, The Metropolitan
Museum of Art. Photo National Gallery of Art, Washington

Walker Evans, Truck and Sign, 1928–1930, épreuve gélatino-argentique, 16,5 x 22,2 cm. Collection particulière, San Francisco. © Walker Evans Archive, The Metropolitan Museum of Art. Photo © Fernando Maquieira

K nejdůležitějším americkým fotografům 20. století patří Walker Evans (1903, Saint Louis –1975, New Haven), kterému pařížské Centre Pompidou uspořádalo od 26. 4. do 14. 8. 2017 velkou retrospektivu, která přináší na 300 jeho děl, od raných záběrů z 20. let po polaroidy ze 70. let zapůjčených z významných světových sbírek po dokumenty, různé předměty, smaltované plechy, pohlednice. Tento fotograf svými ikonickými fotografiemi zejména z doby hospodářské krize v Americe ve 30. letech v podstatě definoval pojem dokumentární fotografie a ovlivnil tak mnoho dalších generací fotografů. Evans zachycoval na svých snímcích banální situace běžných lidí, jeho fotografie jsou emotivní a zároveň prosté, velmi civilní. Později se také zabýval zobrazením typické americké architektury, ale také portréty lidí, fotografoval auta z okna svého bydliště, lidi vycházející z metra, reklamy, vývěsní štíty, se dá říci, že se stal jakýmsi pouličním fotografem, pracoval i se skrytou kamerou. Na druhé straně v roce 1935 dokumentoval pro MoMa v New Yorku 600 afrických plastik. Pro pařížské publikum výstavu připravil Clément Chéroux, šéfkurátor sbírky fotografie Museum of Modern Art v San Francisco, jemuž asistovala kurátorka oddělení fotografie pařížského Musée national d’art moderne Julie Jones. Walker Evans žil v New Yorku, v letech 1926-1927 studoval v Paříži na Sorboně francouštinu a prošel kurzem na téma francouzské civilizace (dokonce přeložil básně Blaise Cendrarse a Charlese Baudelaira), fotografie publikoval v mnoha časopisech například v Alhambra, svými snímky doprovázel sbírku básní Harta Crana, napsal mnoho teoretických textů, v nichž řešil problémy moderní fotografie, vydal velké množství portfolií a knih, zúčastnil se mnoha výstav. Ten, kdo se zajímá o fotografii, její dějiny a klade si otázku, jak má fotografie sloužit současnosti a chce zažít dobrodružství silné dokumentární fotografie, by si rozhodně návštěvu přehlídky životního díla Walkera Evanse v Paříži neměl nechat ujít.

BJ

Print Friendly, PDF & Email
Líbil se Vám? Sdílejte článek s ostatními.
  • 8
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

O bj

Mgr. Blanka Jiráčková (1950) vystudovala Střední knihovnickou školu v Praze, v roce 1978 ukončila studia na FF UK – obory dějiny umění a etnografie, je kurátorkou a kritikem umění. Pracovala v Náprstkově muzeu, Uměleckoprůmyslovém muzeu v Praze, ÚLUVu, v Národní galerii v Praze, SČVU, ČFVU. V letech 1990 – 2015 byla šéfredaktorkou čtrnáctideníku výtvarného umění Ateliér.