Turner Prize 2018
Tate Britain, Londýn, 26. září 2018 – 6. ledna 2019
Text Irena Goldscheider
Letošní 34. ročník Turnerovy ceny – Turner Prize 2018, hlavní britské ceny za současné umění (založena byla v roce 1984), je mimořádný v tom, že se zaměřuje výhradně pouze na jedno medium a to film/video. Další jednotící složkou jsou náměty, kterými jsou vesměs sociálně politické otázky, více či méně aktuální. Na „výstavu“, přesněji řečeno promítání, je podle informace londýnské Tate potřeba zhruba 4,5 hodin, jinými slovy veliká trpělivost.
Nejosobnější a svým způsobem nejpřesvědčivější lidskou zpovědí je film Brigitte z roku 2016 Skotky Charlotte Prodger (1974, žije v Glasgow, kde i studovala na Glasgow School of Art), který natočila na svém mobilním telefonu. Jde o kaleidoskop záběrů mimo jiné na krásnou skotskou přírodu, jenž je doprovázený jejím osobním komentářem, čtením úryvků z diáře a výroky přátel, většinou spojených s tématem homosexuality. Z filmu vyzařuje dojímavá upřímnost.
Interdisciplinární seskupení Forensic Architecture (založeno bylo 2010 a tvoří ho architekti, právníci, filmaři, 3D animátoři, novináři a vědci, všichni jsou usazení v Londýně, v čele s Eyalem Weizmanem) je spojené s Goldsmith University v Londýně. Zaměřuje se na alternativní způsoby odhalování a prošetřování sociální nespravedlnosti a porušování lidských práv. V Tate Britain Forensic Architecture prezentuje krátký film The Long Duration of a Split Second (Dlouhé trvání zlomku vteřiny), který zachycuje velice působivým způsobem útok izraelské policie na beduínskou vesnici Umm al-Hiran dne 18. 1. 2017 v Negevské poušti. Podle reakcí diváků i kritiky jsou právě oni silnými kandidáty na vítěze ceny.
-
- Forensic Architecture, The Long Duration of a Split Second consisting of two projects Killing in Umm ai Hiran 7 8 January 2017, Negev, Israel/Palestine, Investigation: 2017-ongoing, video, model, texts and Traces of Bedouin Inhabitation 7 945-present, Negev! Investigation 2015-ongoing, video, aerial images, text. Turner Prize 2018 exhibition installation view, Tate Britain
-
- Forensic Architecture, collage, 2018, © Forensice Architecture, 2018. Killing in Umm al-Hiran, 18 January 2017 (still). Annotations by Forensic Architecture on Israeli police footage. Counter Investigations: Forensic Architecture at the Institute of Contemporary Arts, Installation View. Photo by Mark Blower
Naeem Mohaiemen, jenž se narodil v Británii v roce 1969, vyrůstal v Bangladéši a žije v New Yorku, zde prezentuje současně na třech plátnech filmy obsahující jak dokumentární historické záběry z důležitých mezinárodních politických setkání, tak záběry ze současného života – Two Meetings and a Funeral (2017). Druhý film (Tripoli Cancelled, 2017) popisuje čas a prostor člověka, který uvázl na letišti v Tripolisu. Témata Naeema Mohaiemena nejsou příliš aktuální (věnuje se více 70. létům), jsou odlehlá a filmy zdlouhavé; nepříliš působivých 180 minut je opravdu pro trpělivého diváka.
-
- Naeem Mohaiemen, Tripoli Cancelled, 2017, single channel film. Commissioned by documenta 14. Co-commissioned by Sharjah Art Foundation and Art Jameel. Additional support by Locus Athens, Hellinikon AE, and Experimenter
-
- Naeem Mohaiemen, Two Meetings and a Funeral (2017), Three-channel digital video installation, color, sound85 min., Co-commissioned by Sharjah Art Foundation and Ford Foundation Just FilmsAdditional support by Arts Council England, Bengal Foundation, Bangladesh, and Tensta Konsthall
Luke Willis Thompson (1988) pocházející z Aucklandu na Novém Zélandu, studoval Städelschule ve Frankfurtu a v Aucklandu, nyní žije v Londýně. Točí tiché, vážné, strohé portréty lidí, kteří byli oběťmi rasového policejného násilí, za jejich mlčícími tvářemi jsou skryté šokující příběhy, které jsou většinou známé z médií. Ve filmu Human (2018) připomněl zemřelého britského umělce Donalda Rodneyho ukázkou modelu jeho domu udělaného z části jeho vlastní mrtvé kůže.
Seriózní společensko-politický náboj letošní Turnerovy ceny, i způsob jakým se k současným otázkám umělci vyjadřují, dodává Turner Prize vážnost a aktuálnost. Proč však letos cena nezahrnuje i jiná média než filmy a nakolik celkově odráží současnou britskou výtvarnou scénu jsem zatím nenašla nikde odpověď. Vítěz bude vyhlášen 4. prosince 2018.
Členy jury Turner Prize 2018 jsou: Oliver Basciano, kritik a editor ArtReview; Elena Filipovic, ředitelka Kunsthalle Basel; Lisa Le Feuvre, výkonná ředitelka Holt-Smithson Foundation; Tom McCarthy, spisovatel a profesor na Royal College of Art. Komisi předsedá Alex Farquharson, ředitel of Tate Britain.
Repro nahoře: Naeem Mohaiemen, Tripoli Cancelled, 2017, single channel film. Commissioned by documenta 14. Co-commissioned by Sharjah Art Foundation and Art Jameel. Additional support by Locus Athens, Hellinikon AE, and Experimenter.
O Irena Goldscheider
Poslední články
- Smutné loučení – Jiří Šetlík (2. 4. 1929 – 28. 1. 2023) 29. ledna 2023
- Petice za zachování a opravu kulturní památky železničního mostu pod Vyšehradem 21. prosince 2022
- John Cage was born 100 years ago 7. září 2022
- SOCHAŘI ZNÁMÍ – NEZNÁMÍ 19. května 2022
- Za Medou Mládkovou 4. května 2022
Starší články
- leden 2023
- prosinec 2022
- září 2022
- květen 2022
- únor 2022
- říjen 2021
- září 2021
- srpen 2021
- červenec 2021
- červen 2021
- květen 2021
- duben 2021
- březen 2021
- únor 2021
- leden 2021
- prosinec 2020
- listopad 2020
- říjen 2020
- září 2020
- srpen 2020
- červenec 2020
- červen 2020
- květen 2020
- duben 2020
- březen 2020
- únor 2020
- leden 2020
- prosinec 2019
- listopad 2019
- říjen 2019
- září 2019
- srpen 2019
- červenec 2019
- červen 2019
- květen 2019
- duben 2019
- březen 2019
- únor 2019
- leden 2019
- prosinec 2018
- listopad 2018
- říjen 2018
- září 2018
- srpen 2018
- červenec 2018
- červen 2018
- květen 2018
- duben 2018
- březen 2018
- únor 2018
- leden 2018
- prosinec 2017
- listopad 2017
- říjen 2017
- září 2017
- srpen 2017
- červenec 2017
- červen 2017
- květen 2017