Tibetský pohled Romana Kameše ve Washingtonu

Roman Kameš (1952) žije v Paříži a od roku 1992 se pravidelně ocitá v Ladákhu. Nyní od 24. 1. 2019 vystavuje na Embassy of the Czech Republic ve Washingtonu až do letošního května své práce, jež vznikají právě díky inspiraci z pobytů v horách v západní části Himaláji. V Ladaku Kameš také vystavoval a hlavně v Himáčalpradéši pořádal workshopy pro zdejší děti. Roman Kameš se narodil v Praze, do Paříže se dostal v roce 1973 přes Istanbul a hned v letech 1973-77 začal studovat na pařížské Ecole nationale supérieure des beaux-arts malbu, ale poté ještě pokračoval studiem architektury na Unité pédagogique d’Architecture (1977-82). Intenzivně nejenom graficky spolupracoval s Jiřím Kolářem na vydávání výtvarně-literárního časopisu Revue K a od roku 1986 se dokonce stal sám jejím vydavatelem. Po sametové revoluci několikrát vystavoval po celém Česku.

Jeho malby na ručním papíru jsou expresivně-lyrického ladění. Velmi impresivně tlumočí Kamešovy pocity ze syrové tibetské

Roman Kameš, Over Stakspila, 2015, tempera, papír, 58 x 85 cm. Foto archiv autora

přírody. Americkou výstavu proto nazval A Far Cry (Odjinud). Rozpíjené tempery s emotivně rudými a oranžovými valéry odrazů ostrých paprsků slunce či fialovými a zelenavými tóny líčí malířovo vnímání čisté a drsné přírody. S minimem prostředků za pomoci abstrahovaných znaků kreslí tvary hor, svahů, kamenných stěn či nastiňuje mlhavé počasí, temperantními tahy štětcem zachycuje déšť nebo sníh padající z vysokého nebe. Ostatně právě na pozadí těchto přírodních procesů se zmocňuje rytmu Země, jejího dechu a výdechu.

Repro nahoře: Roman Kameš, Over Stakspila, 2015, tempera, papír, 58 x 85 cm. Foto archiv autora

Print Friendly, PDF & Email
Líbil se Vám? Sdílejte článek s ostatními.
  • 3
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

O bj

Mgr. Blanka Jiráčková (1950) vystudovala Střední knihovnickou školu v Praze, v roce 1978 ukončila studia na FF UK – obory dějiny umění a etnografie, je kurátorkou a kritikem umění. Pracovala v Náprstkově muzeu, Uměleckoprůmyslovém muzeu v Praze, ÚLUVu, v Národní galerii v Praze, SČVU, ČFVU. V letech 1990 – 2015 byla šéfredaktorkou čtrnáctideníku výtvarného umění Ateliér.