The Visitors. Ragnar Kjartansson

Návštěvníci Ragnara Kjartanssona

V helsinské galerii Kiasma právě vystavuje Ragnar Kjartansson, který letos v létě převzal nejvýznamnější finské ocenění v oblasti výtvarného umění – Ars Fennica Award za rok 2019. Expozice, jejíž název se odvíjí od videoinstalace The Visitors, je otevřena od 11. 10. 2019 do 2. 2. 2020. Podle britského Guardianu se právě tento počin z roku 2012 umístil na nejvyšší příčce žebříčku 25 nejlepších uměleckých děl 21. století a Ragnar Kjartansson se tak octl v dobré společnosti v současnosti nejoceňovanějších kolegů z branže, jimiž jsou například Hito Steyerl, Wolfgang Tillmans, Pussy Riot nebo Olafur Eliasson.

Ragnar Kjartansson The Visitors, 2012 Nine channel video projection Duration: 64 minutes
Photos: Elisabet Davids Courtesy of the artist, Luhring Augustine, New York and i8 Gallery, Reykjavik

Ragnar Kjartansson se narodil roku 1976 na Islandu divadelnímu režiséru a scénáristovi Kjartanovi Ragnarssonovi and herečce Guðrún Ásmundsdóttir. Sám rád používá historku, podle níž byl počat přímo na jevišti, a i když nejspíš půjde o drobnou nadsázku, promítá se dětství a dospívání strávené v divadelním zákulisí a vztah k divadlu vůbec zcela přirozeně do jeho tvorby, promísen navíc s náklonností k filmu, kresbě, malbě a vizuálnímu umění vůbec. A také k hudbě, což demonstruje vedle instalace The Visitors, která by se dala zjednodušeně řečeno vnímat jako jeden monumentální videoklip, i skutečnost, že je Kjartansson zároveň členem islandské kapely Trabant.

Kiasma, Ragnar Kjarttansson, 5. krs, 11.10.2019-2.2.2020. Kuvassa taiteilija. Kuva: KG / Petri Virtanen.

Pokud bychom se chtěli pokoušet vydestilovat jakousi esenci Kjartanssonovy tvorby, pak by byla řeč o emocích, o zkoumání hraného a autentického, o zálibě v až teatrálním inscenování situací, zájmu o oblasti konvencí a morálky a také o hravosti a humoru. Příkladem budiž projekt Me and My Mother, který Kjartansson započal v roce 2000 ještě za studií a na němž, jak napovídá název, od té doby spolupracuje se svou matkou. Výsledkem je video dokumentující jejich v pětiletých intervalech se opakující dostaveníčka, kdy matka synovi v obýváku s gustem hodným herečky plive do tváře.

Ragnar Kjartansson The Visitors, 2012 Nine channel video projection Duration: 64 minutes
Photos: Elisabet Davids Courtesy of the artist, Luhring Augustine, New York and i8 Gallery, Reykjavik

Také The Visitors stojí na emocích, a to už proto, že dílo vzniklo ve zjitřené době po autorově rozvodu s Ásdís Sif Gunnarsdóttir, taktéž umělkyní. Jde o záznam setkání Kjartanssona a jeho přátel, mezi nimiž byli například muzikanti z kapel Sigur Rós nebo Múm, v romantických a velkorysých kulisách historického domu v Rokeby ve státě New York, který díky svým osvíceným majitelům dlouhodobě slouží jako útočiště umělců, spisovatelů a podobně. Všichni aktéři rozmístění na devíti různých místech v domě, od vany přes taneční sál po zahradu, dokola simultánně hrají a zpívají píseň, kterou na text exmanželčiny básně Feminine Ways složil Kjartansson spolu s Davíðem Þórem Jónssonem. Výsledkem je zhruba hodinový procítěný a hudebně i vizuálně podmanivý opus, dokument o výjimečném setkání na výjimečném místě, od něhož je těžké se odrhnout. A který pak ještě dlouho rezonuje.

The Visitors, 2012.
Kokoelma/Collection: TBA21 Thyssen-Bornemisza Art Contemporary,Wien
Courtesy of the artist, Luhring Augustine, New York and i8 Gallery, Reykjavík
kuva | Photo
Kansallisgalleria | Finnish National Gallery / Pirje Mykkänen

Úvodní foto: Ragnar Kjartansson The Visitors, 2012 Nine channel video projection Duration: 64 minutes. Photos: Elisabet Davids Courtesy of the artist, Luhring Augustine, New York and i8 Gallery, Reykjavik.

Print Friendly, PDF & Email
Líbil se Vám? Sdílejte článek s ostatními.
     
  
  
    

O kb

Kateřina Balarinová (1979) vystudovala Právnickou fakultu Masarykovy univerzity. Vedle výkonu právnického povolání působila také jako externí redaktorka časopisu Ateliér a moderátorka v Českém rozhlasu.