Stanley Kubrick: The Exhibition

Od smrti Stanleyho Kubricka, jehož dílo je podstatnou součástí filmového kánonu, letos uplynulo 20 let a londýnské Design Museum jej od 26. 4. do 15. 9. připomíná výstavou lakonicky nazvanou Stanley Kubrick: The Exhibition.

Kamera BNC Mitchell s čočkou Zeiss použitá pro film Barry Lyndon

Putovní expozice, která sklízí ovace ze všech stran a přední světová média (mezi nimi The Guardian, The Times i BBC News) ji dekorují pěti hvězdami, vznikla z iniciativy Deutsches Filmmuseum a Design Museum k ní přidává ještě zajímavý doprovodný program. A není divu, vždyť Británie se stala na několik desetiletí režisérovým novým domovem poté, co se rozhodl ze Spojených států natrvalo odejít, a samotný Londýn byl dějištěm řady jeho filmů. Na britské půdě vytvořil bitevní pole pro film Olověná vesta (Full Metal Jacket, 1987), vesmírnou stanici pro kultovní snímek 2001: Vesmírná odysea (2001: A Space Odyssey, 1968) i válečnou místnost Dr. Divnolásky (Dr. Strangelove, 1964). Výběr lokací ostatně Kubrick rozhodně nepodceňoval, před natáčením Barryho Lyndona (1975) nechal nafotit celou vesnici Lavenham a než se pustil do Eyes Wide Shut (1999), strávil jeho synovec Manuel Harlan celý rok pořizováním snímků dveří a domovních branek.

Model válečné místnosti z filmu Dr. Strangelove

Před divákem, který na výstavu vejde po replice koberce z hororu Osvícení (The Shining, 1980), postupně vyvstává komplexní portrét obsedantního génia, který krok za krokem od A do Z naplňoval své vize a tvořil jedinečné světy svých filmů definujících žánry, ale také vizionáře a inovátora, jenž předpověděl tablet nebo si pohrával s estetikou vesmírného objevování. K vidění jsou mimo jiné i speciální čočky, které byly vyvinuty pro NASA a umožnily natočit Barryho Lyndona ve světle svíček, nebo původní kresby robotů či model centrifugy z Vesmírné odysey. Kubricka velmi zajímal design, na kostýmech, plakátech, rekvizitách a scénách ke svým filmům spolupracoval se špičkami ve svých oborech – Hardym Amiesem, Philipem Castlem, Eliotem Noyesem, Milenou Canonero, Kenem Adamem nebo Saulem Bassem, kterého mimochodem nechal zhruba 300krát přepracovat plakát k The Shining.

Kostýmy sester Gradyových a Dannyho svetr, původní kostýmy z The Shining

Víc než 700 exponátů – kostýmů, modelů, fotografií, storyboardů, skic a plakátů, ale i samotné filmy a rozhovory, to všechno je v kostce výstava Stanley Kubrick: The Exhibition, kterou nadšeně doporučuje i Kubrickův skalní obdivovatel Steven Spielberg a která i přes víkendová prodloužení otevírací doby bývá na několik dnů dopředu vyprodaná.

Kostým Alexe z A Clockwork Orange

 

Print Friendly, PDF & Email
Líbil se Vám? Sdílejte článek s ostatními.
     
  
  
    

O kb

Kateřina Balarinová (1979) vystudovala Právnickou fakultu Masarykovy univerzity. Vedle výkonu právnického povolání působila také jako externí redaktorka časopisu Ateliér a moderátorka v Českém rozhlasu.