Songs for Sabotage

Od 13. 2. do 27. 5. 2018 pořádá New Museum v New Yorku už čtvrtý ročník trienále s příznačným podtitulem Songs for Sabotage. V letošním roce se ho účastní třicet mladých autorů z 19 zemí světa a projekt si pohrává s myšlenkou, nakolik může umělecké dílo oslovit nebo ovlivnit vrstvy, které dávají zásadní obrysy struktuře naší společnosti. Díky tradičním i novým médiím se umělci pokouší formulovat určitý druh propagandy, který by přispěl k odhalení vnitřní skladby systémů vytvářejících naši realitu, ovlivňujících vzorce ustálených podob pravdy i vizuální obrazy, jež mohou hrát rozhodující roli při upevňování moci ve společnosti a kultuře. Pomyslné písně tak zkoumají a mapují intervence do měst a infrastruktury nebo poodhalují řád každodenního života, jenž je často základem sdílené a kolektivní lidské zkušenosti.

Výstava paralelně odkazuje na skutečnost, že tyto struktury jsou zakořeněné hluboko v kolonialismu a institucializovaném rasismu, čímž přirozeně inklinují k nespravedlnosti. Jednotlivé práce tak chtějí nabídnout určité modely využitelné pro demontáž a nahrazení stávajících politických či ekonomických sítí, které nepochybně globálně působí také na nejmladší generace. Skrze reflexi glorifikace vlastní identity v dnešní kultuře, mnozí z umělců přebírají technologické, ekonomické i materiálové principy, jež ve své podstatě odkazují naopak na kolektivní principy a uspořádání. Mimo to je spojuje zájem o místní kontext a jeho specifika, podobně jako potřeba kritických průzkumů i internacionalismus. Vedle malovaných alegorií dotýkajících se doslova administrace moci, architektonických i sochařských návrhů sloužících nejen k ničení, ale i obnově památek, se na trienále objevují rovněž filmy využívající principy propagandy.

Cílem je představit nejen ty práce, jež by komentovaly stávající společenský systém zdánlivě odsouzený k zániku, ale také ty podílející se podvratně na jeho destrukci. New Museum prezentuje zejména nejnovější tvorbu nastupujících umělců a někteří z participujících vystavují v USA vůbec poprvé, i když jsou běžně aktivní na mezinárodní scéně. V době rychlého rozvoje technologií je jejich potenciální vliv na kulturu nadmíru spekulativní, ale nelze jim upřít snahu obhajovat potřebu zásadních změn v globální kultuře.

Titulní obrázek: Wong Ping:Wong Ping’s Fables 1, 2018. Single-channel animation, sound, color; 13 min. Courtesy the artist and Edouard Malingue Gallery, Hong Kong

 

Vystavující autoři:

Cian Dayrit (1989, Manila, Filipíny; žije a pracuje v Rizalu)

Violet Dennison (1989, Bridgeport, CT; žije a pracuje v New Yorku)

Tomm El-Saieh (1984, Port-au-Prince, Haiti; žije a pracuje v Miami)

Janiva Ellis (1987, Oakland, CA; žije a pracuje v Los Angeles)

Claudia Martínez Garay (1983, Ayacucho, Peru; žije a pracuje v Amsterdamu)

Haroon Gunn-Salie (1989, Kapské Město, Jihoafrická republika; žije a pracuje v Johannesburgu a Belo Horizonte)

Matthew Angelo Harrison (1989, Detroit, MI; žije a pracuje v Detroitu)

Tiril Hasselknippe (1984, Arendal, Norsko; žije a pracuje v Oslu)

Inhabitants (založeno v roce 2015 v New Yorku – Pedro Neves Marques a Mariana Silva)

KERNEL (založeno v roce 2009, v Aténách – Pegy Zali, Petros Moris, and Theodoros Giannakis; žijí a pracují v Aténách)

Manolis D. Lemos (1989, Atény, Řecko; žije a pracuje v Aténách)

Zhenya Machneva (1988, Leningrad, Rusko; žije a pracuje v St. Petersburgu)

Chemu Ng’ok (1989, Nairobi, Keňa; žije a pracuje v Grahamstownu)

Gresham Tapiwa Nyaude (1988, Harare, Zimbabwe; žije a pracuje v Harare)

Daniela Ortiz (1985, Cusco, Peru; žije a pracuje v Barceloně)

Lydia Ourahmane (1992, Saïda, Alžírsko; žije a pracuje v Oranu a Londýně)

Hardeep Pandhal (1985, Birmingham, Velká Británie; žije a pracuje v Glasgow)

Dalton Paula (1982, Brasília, Brazílie; žije a pracuje ve městě Goiânia)

Julia Phillips (1985, Hamburk, Německo; žije a pracuje v New Yorku)

Wong Ping (1984, Hong Kong; žije a pracuje v Hong Kongu)

Print Friendly, PDF & Email
Líbil se Vám? Sdílejte článek s ostatními.
2    
  
  
    

O lu

Historička umění Lucie Váchová (1975) absolvovala obor dějiny umění a kultury na ÚDU FF UK v Praze. Vedle výtvarné kritiky se věnuje také kurátorství. V letech 2011-15 pracovala v redakci časopisu Ateliér.