Shape of Light – 100 Years of Photography And Abstract Art
Expozice Shape of Light – 100 Years of Photography And Abstract Art, jež probíhá v Tate Modern v Londýně od 2. května již jen do 14. října 2018, je významným příspěvkem k otázkám vztahů fotografie a abstraktního umění v rámci historického vývoje od raných experimentů na samém počátku 20. století po digitální inovace v 21. století, které jsou demonstrovány na asi 350 dílech od více než 100 autorů.
Momenty podob světla jsou zde konfrontovány za pomoci významných vynálezů fotografie ve srovnání s malbami a sochami. K důležitým objevům patří třeba z roku 1917 vortografie Alvina Langdona Coburna, které jsou prvními opravdu abstraktními fotografiemi, jež jejich autor získal složením kaleidoskopických forem, které pořídil fotografováním předmětů díky jejich odrazu v trojúhelníkovém postavení tří zrcadel, což mělo souvislost s anglickými umělci zabývajícími se vorticismem inspirovaným kubismem, ale také francouzským kubismem a italským futurismem. Proto jsou zde například vystaveny obrazy Georgea Braquea. Celý vývoj během 20. století tu charakterizují třeba ukázky surrealistických fotografů – Pierre Dubreuil, Otto Steinert, André Kertesz, László Moholy-Nagy, Man Ray vedle maleb Joana Miróa, Jacksona Pollocka, zdůrazněno tu je úzké propojení fotografie s artefakty – mezi op artem, kinetickým uměním, přes minimalismus a konceptualismus 70. a 80. let po současnost, především fotografů k nimž patří Antony Cairns, Maya Rochat a Daisuke Yokota. K výstavě byl vydán bohatě ilustrovaný katalog.
Repro nahoře: Otto Steinert (1915–1978), Luminogram II, 1952, gelatin silver print on paper, 302 x 401 mm. Jack Kirkland Collection Nottingham. © Estate Otto Steinert, Museum Folkwang, Essen
-
- Pierre Dubreuil (1872-1944), Interpretation Picasso: The Railway, c.1911, gelatin silver print on paper, 238 x 194 mm. Centre Pompidou, Paris Musée national d’art moderne-Centre de création industrielle
-
- Alvin Langdon Coburn (1882-1966), Vortograph, 1917, gelatin silver print on paper, 283 x 214 mm. Courtesy of the George Eastman Museum NY © The Universal Order.
-
- Imogen Cunningham (1883-1976), Triangles, 1928, printed 1947-60, gelatin silver print on paper, 119 x 93 mm. Pierre Brahm. © Imogen Cunningham Trust. All rights reserved
-
- Marta Hoepffner (1912–2000), Homage to de Falla, 1937, gelatin silver print on paper, 387 x 278 mm. Stadtmuseum Hofheim am Taunus. © Estate Marta Hoepffner
-
- Edward Ruscha (b.1937), Gilmore Drive-In Theater – 6201 W. Third St. 1967, printed 2013, gelatin silver prints on paper, 356 x 279 mm. Courtesy Ed Ruscha and Gagosian Gallery. © Ed Ruscha
9
O bj
Poslední články
- Smutné loučení – Jiří Šetlík (2. 4. 1929 – 28. 1. 2023) 29. ledna 2023
- Petice za zachování a opravu kulturní památky železničního mostu pod Vyšehradem 21. prosince 2022
- John Cage was born 100 years ago 7. září 2022
- SOCHAŘI ZNÁMÍ – NEZNÁMÍ 19. května 2022
- Za Medou Mládkovou 4. května 2022
Starší články
- leden 2023
- prosinec 2022
- září 2022
- květen 2022
- únor 2022
- říjen 2021
- září 2021
- srpen 2021
- červenec 2021
- červen 2021
- květen 2021
- duben 2021
- březen 2021
- únor 2021
- leden 2021
- prosinec 2020
- listopad 2020
- říjen 2020
- září 2020
- srpen 2020
- červenec 2020
- červen 2020
- květen 2020
- duben 2020
- březen 2020
- únor 2020
- leden 2020
- prosinec 2019
- listopad 2019
- říjen 2019
- září 2019
- srpen 2019
- červenec 2019
- červen 2019
- květen 2019
- duben 2019
- březen 2019
- únor 2019
- leden 2019
- prosinec 2018
- listopad 2018
- říjen 2018
- září 2018
- srpen 2018
- červenec 2018
- červen 2018
- květen 2018
- duben 2018
- březen 2018
- únor 2018
- leden 2018
- prosinec 2017
- listopad 2017
- říjen 2017
- září 2017
- srpen 2017
- červenec 2017
- červen 2017
- květen 2017