Shape of Light – 100 Years of Photography And Abstract Art

Expozice Shape of Light – 100 Years of Photography And Abstract Art, jež probíhá v Tate Modern v Londýně od 2. května již jen do 14. října 2018, je významným příspěvkem k otázkám vztahů fotografie a abstraktního umění v rámci historického vývoje od raných experimentů na samém počátku 20. století po digitální inovace v 21. století, které jsou demonstrovány na asi 350 dílech od více než 100 autorů.

Momenty podob světla jsou zde konfrontovány za pomoci významných vynálezů fotografie ve srovnání s malbami a sochami. K důležitým objevům patří třeba z roku 1917 vortografie Alvina Langdona Coburna, které jsou prvními opravdu abstraktními fotografiemi, jež jejich autor získal složením kaleidoskopických forem, které pořídil fotografováním předmětů díky jejich odrazu v trojúhelníkovém postavení tří zrcadel, což mělo souvislost s anglickými umělci zabývajícími se vorticismem inspirovaným kubismem, ale také francouzským kubismem a italským futurismem. Proto jsou zde například vystaveny obrazy Georgea Braquea. Celý vývoj během 20. století tu charakterizují třeba ukázky surrealistických fotografů – Pierre Dubreuil, Otto Steinert, André Kertesz, László Moholy-Nagy, Man Ray vedle maleb Joana Miróa, Jacksona Pollocka, zdůrazněno tu je úzké propojení fotografie s artefakty – mezi op artem, kinetickým uměním, přes minimalismus a konceptualismus 70. a 80. let po současnost,  především fotografů k nimž patří Antony Cairns, Maya Rochat a Daisuke Yokota. K výstavě byl vydán bohatě ilustrovaný katalog.

Repro nahoře: Otto Steinert (1915–1978), Luminogram II, 1952, gelatin silver print on paper, 302 x 401 mm. Jack Kirkland Collection Nottingham. © Estate Otto Steinert, Museum Folkwang, Essen

Print Friendly, PDF & Email
Líbil se Vám? Sdílejte článek s ostatními.
  • 9
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

O bj

Mgr. Blanka Jiráčková (1950) vystudovala Střední knihovnickou školu v Praze, v roce 1978 ukončila studia na FF UK – obory dějiny umění a etnografie, je kurátorkou a kritikem umění. Pracovala v Náprstkově muzeu, Uměleckoprůmyslovém muzeu v Praze, ÚLUVu, v Národní galerii v Praze, SČVU, ČFVU. V letech 1990 – 2015 byla šéfredaktorkou čtrnáctideníku výtvarného umění Ateliér.