Povrchové napětí sester Scerankových
Text Blanka Jiráčková
London, Pump House Gallery, 12. 4. – 11. 6. 2017
Z Košic pocházející sestry Pavla a Lucia Scerankové získaly základní výtvarná studia na pražské Akademii výtvarných umění. Poté například Pavla obdržela stipendium DAAD v Berlíně a dnes vede s Dušanem Zahoranským Ateliér intermediální tvorby na AVU. Lucia naopak nejprve prošla bratislavskou Vysokou školou výtvarného umenia, po ukončení AVU absolvovala stáž v Newcastlu a rezidenční pobyt na Cité Internationale des Arts v Paříži. Prakticky od prvního desetiletí nového tisíciletí žijí a pracují v Praze, pravidelně cestují na Slovensko a Lucia se částečně usadila také v Londýně. Za poměrně krátkou dobu svého uměleckého působení obě získaly již řadu významných cen a různých ocenění.
Aktuálně uspořádaly v londýnské Pump House Gallery od 12. 4. do 11. 6. 2017 přehlídku nazvanou Povrchové napětí / Surce Tensions, která vznikla ve spolupráci s Českým centrem v Londýně.
Obě umělkyně jsou představeny londýnskému publiku jak svými staršími, tak nejnovějšími pracemi v širokém spektru jejich sochařské a fotografické konceptuální tvorby včetně společně utvořené venkovní plovoucí kinetické instalace na jedné tamnější velké vodní hladině.
Pavla Sceranková (1980) svojí podstatou myšlení je bytostná sochařka, to znamená, že jí učaroval především prostor naplněný běžnými předměty se vztahy utvářejícími se uvnitř něho i navzájem mezi sebou, a na tomto, často humorném avšak také vědeckém nebo pseudovědeckém základě vznikají její velké prostorové instalace a videoperformance, jež s vtipem komentují a utvářejí různé složité vztahové sítě. Například obyčejné užitkové porcelánové nádobky autorka promění ve vesmíru obíhající planety – Collision of Galaxies (2014), starý rozbitý lustr nebo skleněnou lampu povýší na objekt právě zrozené hvězdy, či dráhy rodinných konstelací a úlomky dřeva třeba ve výbojnou květinu – objekt Umění neměřitelných vědeckých otázek I (2011). Každý divák, jenž vstoupí do výstavy sester Scerankových, je konfrontován s neznámem, s neočekávaným tajemnem, které je navozeno například nejprostšími věcmi jako je třeba nábytek tím, že je nějak labilizován, hrozí mu bezprostřední rozpad nebo kolabs, ale přitom ho vnitřní síly pevně drží pohromadě, neboť je vždy velmi důmyslně zkonstruován.
Lucii Scerankové (1985) kurátorka britské expozice, Lily Hall, umožnila vystavit velkoformátové fotografie a některé videopráce. Oproti dílům Pavly se na první pohled zdají být snímky Lucii imaginativnější, i když její práce jsou vlastně racionálně zinscenované, manipulované obrazy, jsou to zátiší často pracující s krajinou a též opět s okolním prostorem, do něhož vstupují jakési umělé či neživé nebo téměř neskutečné bytosti, dalo by se říci v romantizující atmosféře přírody. Intimní prostředí interiéru i exteriéru okupují záhadné předměty, reálné věci se objevují na nepatřičných místech. Umělkyně tak svými obrazy zaujatě zkoumá vztah mezi realitou, našim viděním, šálením, mýtem a iluzí a jejich zachycením médiem klasické fotografie. Zájmem o prostorové vztahy a vtipným nazíráním na banální dění a život kolem nás si je tvorba obou autorek blízká a jejich londýnské vystoupení není vzájemnou konfrontací, ale spíše doplňujícím se harmonickým viděním naší přítomnosti.
Pump House Gallery se nachází v prostředí krásného a obrovského londýnského Battersea Parku. Tento průmyslový viktoriánský komplex byl přebudován na kulturní a edukační centrum a otevřen v roce 1999.

Pavla Sceranková in collaboration with Lucia Sceranková, Tipping Point, 2017. Photo Eoin Carey. Courtesy the artists and Pump House Gallery

Pavla Sceranková in collaboration with Lucia Sceranková, Tipping Point, 2017. Photo Eoin Carey. Courtesy the artists and Pump House Gallery

Pavla Sceranková and Lucia Sceranková, Surface Tensions, installation view, 2017. Photo Eoin Carey. Courtesy the artists and Pump House Gallery

Pavla Sceranková and Lucia Sceranková, Surface Tensions, installation view, 2017, from left Pavla Sceranková, Pattern, 2017, After work, 2015, Lucia Sceranková, The View, 2017. Photo Eoin Carey. Courtesy the artists and Pump House Gallery

Pavla Sceranková and Lucia Sceranková, Surface Tensions, view on Pump House Gallery, 2017. Photo Eoin Carey. Courtesy the artists and Pump House Gallery
bj
Určitě si přečtěte:
8
O bj
Poslední články
- Smutné loučení – Jiří Šetlík (2. 4. 1929 – 28. 1. 2023) 29. ledna 2023
- Petice za zachování a opravu kulturní památky železničního mostu pod Vyšehradem 21. prosince 2022
- John Cage was born 100 years ago 7. září 2022
- SOCHAŘI ZNÁMÍ – NEZNÁMÍ 19. května 2022
- Za Medou Mládkovou 4. května 2022
Starší články
- leden 2023
- prosinec 2022
- září 2022
- květen 2022
- únor 2022
- říjen 2021
- září 2021
- srpen 2021
- červenec 2021
- červen 2021
- květen 2021
- duben 2021
- březen 2021
- únor 2021
- leden 2021
- prosinec 2020
- listopad 2020
- říjen 2020
- září 2020
- srpen 2020
- červenec 2020
- červen 2020
- květen 2020
- duben 2020
- březen 2020
- únor 2020
- leden 2020
- prosinec 2019
- listopad 2019
- říjen 2019
- září 2019
- srpen 2019
- červenec 2019
- červen 2019
- květen 2019
- duben 2019
- březen 2019
- únor 2019
- leden 2019
- prosinec 2018
- listopad 2018
- říjen 2018
- září 2018
- srpen 2018
- červenec 2018
- červen 2018
- květen 2018
- duben 2018
- březen 2018
- únor 2018
- leden 2018
- prosinec 2017
- listopad 2017
- říjen 2017
- září 2017
- srpen 2017
- červenec 2017
- červen 2017
- květen 2017