Odkud přicházíme? Kdo jsme? Kam jdeme?
Text Blanka Jiráčková
Bilbao, Guggenheim Museum, 30. 6. – 9. 11. 2017
Proslavený monumentální obraz Paula Gauguina s věčnou otázkou nebo spíše otázkami – Odkud přicházíme? Kdo jsme? Kam jdeme? (1897, D’où venons nous? Que sommes nous? Où allons nous?, olej, plátno, 141 x 376 cm) jako kdyby byl mottem tvorby i Billa Violy (1951, New York). Španělské Guggenheim Museum Bilbao se rozhodlo tomuto průkopníkovi a významnému experimentálnímu představiteli videoartu uspořádat od 30. 6. do 9. 11. 2017 velkorysou retrospektivu, na níž představuje umělcovy práce od raných děl – tehdy ještě jednokanálových videí – až po ty poslední vytvořené nejnovějšími technologiemi, tedy videa za 40 let intenzivní tvorby. Od prvních nahrávek vznikajících v 70. letech je Bill Viola fascinován člověkem – jeho výrazem v tváři, pohybem těla, láskou, zrozením a smrtí, mystikou života a bytím ve světě, tématem času, vznikáním a odcházením. Každé jeho dílo nás znovu a znovu ohromuje svojí mimořádnou estetickou intenzitou a emocionalitou, jsme polapeni nepatetickou avšak až posvátnou spiritualitou obrazového vyprávění o příběhu člověka.
-
- Bill Viola, Slowly Turning Narrative, 1992, video/sound installation, continuously running. Courtesy Bill Viola Studio. © Bill Viola. Photo Gary McKinnis
-
- Bill Viola, Chott el-Djerid (A Portrait in Light and Heat), 1979, videotape, color, mono sound; 28:00 minutes. Courtesy Bill Viola Studio. © Bill Viola. Photo Kira Perov
Bill Viola nás doslova vtáhne do každé situace, která je vždy jakousi meditací nad zázrakem existence člověka, nutí nás přemýšlet nad procesem transformace, vede nás k pokoře, k hledání našeho místa ve světě.
Autor černobílých i barevných videosnímků a videoinstalací napětí zvyšuje specifickými zvuky či naopak tichem, hudbou (bývá také jejím spoluautorem), děj dramatizuje světlem a protisvětlem. Také například natažením záběru téměř až k zastavení času a jeho zpětným pomalým promítáním dochází k znásobení emocionální reality tak, že přestože naše oko je pak sotva schopné pozorovat plynulost změn ve výrazu obličejů postav nebo sledovat proměnu jejich pohybu, vnímáme obrazový celek velmi emočně, protože je nám tímto způsobem umožněno vychutnávat si jednotlivá gesta osob a psychologický účinek citové mimiky tváře.
Bill Viola miluje vodu, její průzračnost, zrcadlení, strukturu a její zvuk, je pro něj zdrojem života, očisty, živlem způsobujícím proces proměny, pramenem znovuzrození a jako takovou ji vkliňuje do svých spirituálních témat (například Tristan’s Ascension, The Sound of a Mountain Under a Waterfall, 2005 – člověk rodící se z vody, z jeho těla jako by se oddělovala unikající aura, dochází tu k přeměně energie, vzkříšení či nanebevzetí, navrácení člověka-duše do vesmíru). Voda ale není jediný živel, který ho svými vlastnostmi a silou, jak vyjádřit vztah lidstva k jsoucnosti jako takové, zaujal. Ve svých videích používá symbolicky i oheň, zemi a vítr. S velikou úctou umělec studuje obrazové interaktivní kompozice hlavně italských renesančních umělců – Giotta, Paola Ucella – video Catherine’s Room (2001), Masaccia, Masolina –, jinde se noří do psychologie Rembrandtových postav. Některé jejich obrazové kompozice ho inspirují, aby je svým vlastním subjektivním uměleckým cítěním znovu zkonstruoval, napodobuje je, reinkarnuje křesťanské náměty jako ukřižování – ve snímku Emergence (2002), zvěstování či nanebevstoupení do živých pohyblivých obrazů hraných profesionálními herci, třeba setkání Panny Marie s Alžbětou – The Greeting (1995)… Prociťování postavení a poslání člověka ve vesmíru je Billem Violou neustále prohlubováno filosofickým studiem jak křesťanské víry tak též zen-buddhismu i islámského súfismu. Zobrazuje lidské utrpení a vykoupení.
Bill Viola dokáže diváky přimět k velké koncentraci při sledování jeho filmů, neboť děj zesiluje a dramatizuje ještě tím, že je promítá buď na několik obrazovek nebo na více pláten či závěsů najednou (The Veiling,1995 – ve výstavním prostoru jsou rozvěšené lehké závěsy a na ně je promítána postava, která se takto zmnožuje, ale zároveň mizí, rozplývá se). Vzpomínám si, když jsem v roce 2007 během návštěvy Benátského bienále objevila v malé kapličce San Gallo hned za náměstím sv. Marka jeho instalaci A Ocean Without a Shore, kdy do kříže zde umístil vysoké plazmové obrazovky, na nichž docházelo prostřednictvím vody k mystickému zrodu a smrti, jakési reinkarnaci lidí různého věku a pohlaví. Chodila jsem se tam pravidelně dvakrát denně občerstvovat a nabrat síly pro sledování dalšího náporu chaosu uměleckých kreací v rámci této velké mezinárodní prohlídky. Návštěvníci Prahy se po sametové revoluci mohli přímo setkat s tvorbou Billa Violy díky Galerii Rudolfinum, která jeho videa několikrát zařadila do kolektivních expozic, které zde pořádala. Ten, kdo se nedostane do Bilbaa, třeba si bude moci zajet do Hamburku, kde se v Deichtorhallen Hamburg od 2. 6. do 24. 9. 2017 koná další Violova přehlídka nazvaná Instalace.
-
- Bill Viola, The Reflecting Pool, 1977–79, videotape, color, mono sound, 7 minutes, performer Bill Viola. Courtesy Bill Viola Studio. © Bill Viola. Photo Kira Perov
-
- Bill Viola, The Dreamers, 2013 (detail), video/sound installation, continuously running, performer Madison Corn. Courtesy Bill Viola Studio. © Bill Viola. Photo Kira Perov
-
- Bill Viola, Chapel of Frustrated Actions and Futile Gestures, 2013, video/sound installation. Continuously running, performers Tomas Arceo, John Brunold, Cathy Chang, John Fleck, Joanne Lindquist, Tim Ottman, Kira Perov, Valerie Spencer, Ivan Villa, Bill Viola, Blake Viola. Courtesy Bill Viola Studio. © Bill Viola. Photo Kira Perov
-
- Bill Viola, Fire Woman, 2005, video/sound installation, 11:12 minutes, performer Robin Bonaccorsi. Courtesy Bill Viola Studio. © Bill Viola. Photo Kira Perov
-
- Bill Viola, Tristan’s Ascension (The Sound of a Mountain Under a Waterfall), 2005, video/sound installation, 10:16 minutes, performer John Hay. Courtesy Bill Viola Studio. © Bill Viola. Photo Kira Perov
-
- Bill Viola, The Greeting, 1995, video/sound installation, 10:22 minutes, performers Angela Black, Suzanne Peters, Bonnie Snyder. Courtesy Bill Viola Studio. © Bill Viola. Photo Kira Perov
-
- Bill Viola, Surrender, 2001 Color video diptych on flat panel displays 18:00 minutes Performers: John Fleck, Weba Garretson Courtesy Bill Viola Studio © Bill Viola Photo: Kira Perov
-
- Bill Viola, Inverted Birth, 2014, video/sound installation, 8:22 minutes, performer Norman Scott. Courtesy Bill Viola Studio. © Bill Viola. Photo Kira Perov
-
- Bill Viola, The Veiling, 1995, video/sound installation, 30:00 minutes, performers Lora Stone, Gary Murphy. Courtesy Bill Viola Studio. © Bill Viola. Photo Roman Mensing
-
- Bill Viola, Man Searching for Immortality/Woman Searching for Eternity, 2013, video installation, 18:54 minutes, performers Luis Accinelli, Penelope Safranek. Courtesy Bill Viola Studio. © Bill Viola. Photo Kira Perov
-
- Bill Viola, The Space Between the Teeth, 1976, from Four Songs, 1976, videotape collection Color, mono sound; 33:00 minutes total. Courtesy Bill Viola Studio. © Bill Viola. Photo Kira Perov
-
- Bill Viola, Catherine’s Room, 2001, color video polyptych on five flat panel displays, 18:39 minutes. Performer Weba Garretson. Courtesy Bill Viola Studio. © Bill Viola. Photo Kira Perov
O bj
Poslední články
- Smutné loučení – Jiří Šetlík (2. 4. 1929 – 28. 1. 2023) 29. ledna 2023
- Petice za zachování a opravu kulturní památky železničního mostu pod Vyšehradem 21. prosince 2022
- John Cage was born 100 years ago 7. září 2022
- SOCHAŘI ZNÁMÍ – NEZNÁMÍ 19. května 2022
- Za Medou Mládkovou 4. května 2022
Starší články
- leden 2023
- prosinec 2022
- září 2022
- květen 2022
- únor 2022
- říjen 2021
- září 2021
- srpen 2021
- červenec 2021
- červen 2021
- květen 2021
- duben 2021
- březen 2021
- únor 2021
- leden 2021
- prosinec 2020
- listopad 2020
- říjen 2020
- září 2020
- srpen 2020
- červenec 2020
- červen 2020
- květen 2020
- duben 2020
- březen 2020
- únor 2020
- leden 2020
- prosinec 2019
- listopad 2019
- říjen 2019
- září 2019
- srpen 2019
- červenec 2019
- červen 2019
- květen 2019
- duben 2019
- březen 2019
- únor 2019
- leden 2019
- prosinec 2018
- listopad 2018
- říjen 2018
- září 2018
- srpen 2018
- červenec 2018
- červen 2018
- květen 2018
- duben 2018
- březen 2018
- únor 2018
- leden 2018
- prosinec 2017
- listopad 2017
- říjen 2017
- září 2017
- srpen 2017
- červenec 2017
- červen 2017
- květen 2017