Nekonečno Rosemarie Castoro
Ačkoliv v 60. a 70. letech minulého století patřila Rosemarie Castoro (1939-2015) do okruhu newyorských avantgardních tvůrců, jako významná představitelka minimalismu a konceptuálního umění nedosáhla stejného uznání jako někteří její mužští kolegové. MACBA v současnosti prezentuje téměř 250 jejích děl, dosud nepublikovanou dokumentaci nebo soukromé deníky, aby připomněla osobnost, která slovy Lucy Lippard zužitkovala minimalismus ryze specifickým způsobem. Právě Lippard zahrnula práce autorky na legendární výstavu 577,087 v roce 1969 a o rok později je zařadila také do projektu 955,000. Umělkyně a básnířka začínala svou kariéru jako grafička, ale záhy se zaměřila na pohyb díky pozici tanečnice i choreografky New Dance Group, kdy si paralelně začala uvědomovat důležitost prostoru, a následně čím dál víc inklinovala k malířství i sochařství. Castoro aktivně participovala také na projektech Art Workers‘ Coalition nebo na tanečních performancích Yvonne Rainer, ale nepochybně ji oslovil také feminismus, i když na tomto hnutí aktivně neparticipovala. Výstava zahrnuje časné práce autorky z let 1964-79 odkazující na diverzitu tvůrčích činností a zahrnuje výběr z abstraktního malířství, dokumentace performancí či instalace.
V roce 1963 se umělkyně provdala za Carla Andre a její první plátna z let 1964-65 na čtvercových formátech evokují mozaiky strukturované do tvaru Y a připomínají Castor jako jednu z prvních propagátorek monochromní malby. Později malířka situovala obrysy tohoto písmene právě na jednobarevná pozadí a strohé kompozice, v nichž objevila možnost neomezeného opakování, jsou první manifestací tématu nekonečna v její práci, předznamenávajícího posun ke konceptuálnímu umění na konci 60. let. Čím dál významnější roli začaly hrát v jejím díle rovněž diagonální linie sloužící k záznamům prostorových měření nebo vlastní texty a básně, podobně jako experimenty se zvukem, instalací a časovými sekvencemi (Stopwatch). Neméně důležité byly mimo to pouliční akce – tzv. Street Works, během nichž si přivazovala na kolo plechovku s barvou zanechávající stopy ve čtvrtích velkoměsta, označovala části ulic lepící páskou, vytvářela často pomíjivé objekty, které byly součástí jejích performancí (například Gates of Troy v Soho). Tvarově strohé sochy a instalace nabývaly později větších rozměrů a Castoro se přiklonila v polovině 70. let k landartovým realizacím, kde experimenty s perspektivou a nahlížením z výšky odkazují znovu k zájmu o téma nekonečna. Na konci desetiletí pak autorka pracovala rovněž na sérii Flashers – totemických objektů z oceli a betonu. Důležitým svědectvím tvůrčích postupů jsou v expozici zejména osobní deníky autorky, jež si mezi lety 1969-78 vedla téměř každý den. Obsahují kresby plné diagramů a seznamů, poetické i dokumentační fotografie vlastní práce, ale sekundárně poodhalují také každodenní problémy, zájem o poezii, těsnou reciprocitu mezi osobními a uměleckými průzkumy, naznačují nezbytnost řešit existenciální otázky. Další podstatný fakt připomínaný v rámci výstavního projektu je, že Castoro žila a pracovala víc než padesát let v Soho, kde měla své studio, zpočátku sdílené se svým mužem, jež bylo nepochybně místem úzce propojeným s její tvorbou. Výstavu, která začala na podzim loňského roku je v Barceloně možné navštívit ještě do 15. 4. 2018.
Titulní obrázek: Rosemarie Castoro journals
-
- ROSEMARIE CASTORO. FOCUS AT INFINITY Dates: 09/11/2017 – 15/04/2018 Exhibition views Foto: Miquel Coll
-
- ROSEMARIE CASTORO. FOCUS AT INFINITY Dates: 09/11/2017 – 15/04/2018 Exhibition views Foto: Miquel Coll
-
- ROSEMARIE CASTORO. FOCUS AT INFINITY Dates: 09/11/2017 – 15/04/2018 Exhibition views Foto: Miquel Coll
Určitě si přečtěte:
O lu
Poslední články
- Smutné loučení – Jiří Šetlík (2. 4. 1929 – 28. 1. 2023) 29. ledna 2023
- Petice za zachování a opravu kulturní památky železničního mostu pod Vyšehradem 21. prosince 2022
- John Cage was born 100 years ago 7. září 2022
- SOCHAŘI ZNÁMÍ – NEZNÁMÍ 19. května 2022
- Za Medou Mládkovou 4. května 2022
Starší články
- leden 2023
- prosinec 2022
- září 2022
- květen 2022
- únor 2022
- říjen 2021
- září 2021
- srpen 2021
- červenec 2021
- červen 2021
- květen 2021
- duben 2021
- březen 2021
- únor 2021
- leden 2021
- prosinec 2020
- listopad 2020
- říjen 2020
- září 2020
- srpen 2020
- červenec 2020
- červen 2020
- květen 2020
- duben 2020
- březen 2020
- únor 2020
- leden 2020
- prosinec 2019
- listopad 2019
- říjen 2019
- září 2019
- srpen 2019
- červenec 2019
- červen 2019
- květen 2019
- duben 2019
- březen 2019
- únor 2019
- leden 2019
- prosinec 2018
- listopad 2018
- říjen 2018
- září 2018
- srpen 2018
- červenec 2018
- červen 2018
- květen 2018
- duben 2018
- březen 2018
- únor 2018
- leden 2018
- prosinec 2017
- listopad 2017
- říjen 2017
- září 2017
- srpen 2017
- červenec 2017
- červen 2017
- květen 2017