Nam June Paik
Londýn, Tate Modern, 12. října 2019 – 9. února 2020
Text Irena Goldscheider
Podzimní výstava v Tate Modern je věnovaná zhruba 50 letům tvorby vizionářského umělce jihokorejského původu Nam June Paika (1932–2006). Zahrnuje přes 200 exponátů, včetně fotografií a dokumentárního materiálu, desítek blikajících televizních obrazovek, filmů, robotů (Robot K-456 ‚Teta‘ –‚ Strýc‘) a jiných objektů, až po instalace zabírající celé místnosti, konkrétně ‚TV zahrada‘ a ‚Sixtinská kaple‘. V TV zahradě rekonstruované v úvodu výstavy září televizní obrazovky obklopené živou zelení listů, není to obraz přírody versus technologie, naopak ohlašuje jeden ze stěžejních témat Paikovy tvorby – možnosti a důsledky nové technologie, konkrétně televize a elektronické komunikace.

Nam June Paik, Charlotte Moorman with TV Cello and TV Eyeglasses, 1971,
Photograph, gelatin silver print, Lent by the Peter Wenzel Collection, Germany
Paik studoval hudbu v Japonsku, odkud ho zájem o experimentální kompozici zanesl v roce 1956 do Německa, kde se setkal mj. s Johnem Cagem, který ho silně inspiroval. Experimenty se zvuky, různě upraveným a deformovaným klavírem, a spolupráce na značně provokativních performancích včetně s občas polonahou cellistkou Charlotte Moorman jsou v Tate zachycené na řadě videí a jiných exponátech. Další významným spolupracovníkem Paika byl americký choreograf Merce Cunnigham, s kterým Paik natočil video. Jako člen hnutí Fluxus se Paik stýkal s předními avantgardními umělci své doby, jedním z nejvýznamnějších pro Paika byl Joseph Beyus, jejich spolupráci je zde věnovaná celá místnost.

Nam June Paik, Self-Portrait, 2005,
Single channel video, installation with 10’’ LCD colour monitor,
349 x 463 x 495 mm,
San Francisco Museum of Modern Art, Phyllis C. Wattis Fund for Major Accessions Photo: Katherine Du Tiel
V kontextu vývoje umění 2. poloviny 20. století Paikova osobnost ztělesňuje mnohé z toho, co je v dnešním uměleckém světě etablovanou samozřejmostí – úloha videa v umění, interdisciplinární přístup, ignorování hranic zemí a kontinentů (Paik žil také ve Spojených státech) a propojování východních a západních tradic a kultur, filosofický podtext tvorby (především v tomto případě zen buddhismus). I když původní hravost a zábava, která byla u zdroje mnoha Paikových performancí a videí se s časovým odstupem a v seriózním prostředí Tate Modern částečně vytrácí, výstava je důležitým dobovým dokumentem tvorby významného experimentátora a inovátora tvořícího napříč mnoha obory a zeměmi. Zájem o její reprízu projevila řada institucí, výstava proto pocestuje z Londýna na pět dalších míst. Spoluorganizátorem výstavy je San Francisco Museum of Modern Art a další galerie.
Image above: Timm Rautert, Nam June Paik lying among televisions, Zürich 1991. © Estate of Nam June Paik / © Timm Rautert
-
- Nam June Paik, Sistine Chapel, 1993, Install view, Tate Modern 2019. Medium Video, projectors, metal, wood, custom video switchers and four video channels, colour, sound. Courtesy of the Estate of Nam June Paik
-
- Nam June Paik, TV Cello, 1971, Install view, Tate Modern 2019, Three cathode-ray tubes, acrylic boxes, three television casings, electronics, wiring, wood base, fan and stool, Walker Art Center, T. B. Walker Acquisition Fund, 1992, Minneapolis. Formerly the collection of Otto Piene and Elizabeth Goldring, Massachusetts
-
- Nam June Paik, TV Buddha, 1974, Install view, Tate Modern 2019, 18th century woodensculpture, closed-circuit television camera and JVC, Videosphere cathode-ray tube television, Stedelijk Museum, Amsterdam
-
- Nam June Paik, One Candle (also known as Candle TV), 2004, Install view, Tate Modern 2019. Cathode-ray tube television casing with additions in permanent oil marker, acrylic paint and live candle, 356 x 406 x 406 mm. Courtesy the Estate of Nam June Paik
O Irena Goldscheider
Poslední články
- Smutné loučení – Jiří Šetlík (2. 4. 1929 – 28. 1. 2023) 29. ledna 2023
- Petice za zachování a opravu kulturní památky železničního mostu pod Vyšehradem 21. prosince 2022
- John Cage was born 100 years ago 7. září 2022
- SOCHAŘI ZNÁMÍ – NEZNÁMÍ 19. května 2022
- Za Medou Mládkovou 4. května 2022
Starší články
- leden 2023
- prosinec 2022
- září 2022
- květen 2022
- únor 2022
- říjen 2021
- září 2021
- srpen 2021
- červenec 2021
- červen 2021
- květen 2021
- duben 2021
- březen 2021
- únor 2021
- leden 2021
- prosinec 2020
- listopad 2020
- říjen 2020
- září 2020
- srpen 2020
- červenec 2020
- červen 2020
- květen 2020
- duben 2020
- březen 2020
- únor 2020
- leden 2020
- prosinec 2019
- listopad 2019
- říjen 2019
- září 2019
- srpen 2019
- červenec 2019
- červen 2019
- květen 2019
- duben 2019
- březen 2019
- únor 2019
- leden 2019
- prosinec 2018
- listopad 2018
- říjen 2018
- září 2018
- srpen 2018
- červenec 2018
- červen 2018
- květen 2018
- duben 2018
- březen 2018
- únor 2018
- leden 2018
- prosinec 2017
- listopad 2017
- říjen 2017
- září 2017
- srpen 2017
- červenec 2017
- červen 2017
- květen 2017