Modigliani

Doposud největší retrospektiva Amedea Modiglianiho (1884–1920) ve Velké Británii se koná v Tate Modern od 27. 11. 2017 do 2. 4. 2018. Shromažďuje kolem sta obrazů, kreseb a soch, mezi nimi vzácné výpůjčky, 40 z exponátů je vystaveno v zemi poprvé.

Italský malíř, Amedeo Clemente Modigliani je představen v kontextu pařížského bohémského prostředí (mj. pomocí dokumentárních filmových ukázek), kde se octnul v roce 1906, aby je s výjimkou krátké pauzy v Nice nikdy neopustil. Mladý umělec čerpal hojně ze života i umění, které jej v této metropoli umění na začátku 20. století obklopovalo. Inspirace jinými autory je často očividná, nicméně si Modigliani vytvořil brzy svůj osobitý styl, který za léta příliš neobměňoval. Výstava zahrnuje početnou kolekci soch tesaných do kamene a vytvořených pod vlivem egyptského, řeckého a afrického umění. Po zhlédnutí desítky ne vždy výrazně se lišících portrétů (s pověstně modrýma mandlovýma očima) a významné kolekce aktů, zaujme zejména to co, se námětem vyjímá – v pozdější fázi tvorby jsou to například projasněné obrazy venkovských dětí z období stráveného na jihu Francie.

Unikátem výstavy a prvním projektem svého druhu v Tate je virtuální rekonstrukce Modiglianiho ateliéru na rue de la Grande Chaumière, která dokumentuje do nejmenších detailů prostředí, ve kterém umělec tvořil. Výstava je perfektně připravená a jistě přiláká a nadchne davy návštěvníků; i přes některé vzácné zápůjčky se ovšem velkých objevů pro jeho již prozkoumané dílo nedočká asi nikdo.

Text Irena Goldscheider

Repro nahoře: Amedeo Modigliani, Reclining Nude, 1919, oil on canvas, 72,4 x 116,5 cm. Museum of Modern Art, New York

 

 

Print Friendly, PDF & Email
Líbil se Vám? Sdílejte článek s ostatními.
20    
  
  
    

O Irena Goldscheider

Irena Goldscheider (1950, Praha) studovala v letech 1968-73 na FF UK obory dějiny umění a estetika. Pracovala v Uměleckoprůmyslovém museu v Praze (1973-81) jako kurátorka v oboru skla a současného umění. Od roku 1981 žije ve Velké Británii, kde pracovala v letech 1981-89 jako asistentka v Dan Klein Gallery v Londýně a kurátorka Dan Klein Glass Collection. Je nezávislou kurátorkou výstav ve spolupráci s Britským muzeem, Britskou radou, Victoria & Albert Museum, Českým centrem v Londýně, Uměleckoprůmyslovým museem v Praze. Spoluzakládala a byla redaktorkou časopisu Grapheion, byla dlouholetou přispěvatelkou časopisu Ateliér.