Michael Bielicky: Perpetum mobile
Karlsruhe, ZKM / Center for Art and Media, 13. 10. 2019 – 8. 3. 2020
Text Blanka Jiráčková
ZKM věnuje výstavou Perpetum mobile první celkový pohled na dílo Michaela Bielického, jenž před téměř čtyřiceti lety propadl tehdy nově vznikajícímu médiu založenému na fotografickém obraze, videu, síťovém propojení světa pomocí rozvýjejících se technologií digitálního a telekomunikačního prostoru.
Michael Bielicky (1954) pochází z Česka, narodil se v Praze, ale neutěšené společenskopolitické podmínky jeho rodinu dovedly v roce 1969 k emigraci do Německa, kde od roku 1984 studoval na düsseldorfské Akademii a to nejprve fotografii u Bernda Bechera, od něhož po ročním studiu přešel k průkopníkovi nových médií Nam June Paikovi a jemuž po ukončení absolutoria byl výtečným asistentem.
Právě energie inovativní tvořivosti Nam June Paika a jeho propojení s hnutím Fluxu hluboce ovlivnila tvorbu Michaela Bielického, pro něhož je podstatný neustálý dialog s digitálními daty, aktivní přístup a jeho reakce na permanentní technologický vývoj, pomocí jehož objevů a možností vytváří práce, které odrážejí umělcovo uvažování dotýkající se také židovské mystiky a historie, fascinace magickými praktikami kabalistů a neomezenými možnostmi matematického uvažování. Tyto úvahy jsou základnou pro Bielického artefakty, které proplouvají mezi realitou a virtuálním světem, berou na sebe sociální, filozofické i politické důsledky, neboť kriticky zkoumá nové technologie prostřednictvím jejich materiální a nemateriální povahy, prověřuje jejich vliv na naše životy, vnímání i každodenní skutky. V polovině 90. let začal také experimentovat například s technologií GPS. Od roku 2005 autor spolupracuje na svých dílech s Kamilou B. Richter.
V roce 1991 byl Michael Bielicky povolán do Prahy a požádán, aby na AVU založil Školu nových médií, kterou vedl až do roku 2007. Dodnes pedagogicky působí na Staatliche Hochschule für Gestaltung právě v Karlsruhe, kdy významně spolupracuje s pořádající institucí jeho současné přehlídky. Ve sbírce ZKM jsou zastoupeny práce Michaela Bielického, například jeho jedna z prvních videoskulptur Menora z roku 1987 patří k základním sbírkovým kamenům tohoto specifického uměleckého centra. Pro všechny zájemce nových médií je návštěva ZKM v Karlsruhe v podstatě nezbytnou poutní cestou.
Určitě si přečtěte:
O bj
Poslední články
- Smutné loučení – Jiří Šetlík (2. 4. 1929 – 28. 1. 2023) 29. ledna 2023
- Petice za zachování a opravu kulturní památky železničního mostu pod Vyšehradem 21. prosince 2022
- John Cage was born 100 years ago 7. září 2022
- SOCHAŘI ZNÁMÍ – NEZNÁMÍ 19. května 2022
- Za Medou Mládkovou 4. května 2022
Starší články
- leden 2023
- prosinec 2022
- září 2022
- květen 2022
- únor 2022
- říjen 2021
- září 2021
- srpen 2021
- červenec 2021
- červen 2021
- květen 2021
- duben 2021
- březen 2021
- únor 2021
- leden 2021
- prosinec 2020
- listopad 2020
- říjen 2020
- září 2020
- srpen 2020
- červenec 2020
- červen 2020
- květen 2020
- duben 2020
- březen 2020
- únor 2020
- leden 2020
- prosinec 2019
- listopad 2019
- říjen 2019
- září 2019
- srpen 2019
- červenec 2019
- červen 2019
- květen 2019
- duben 2019
- březen 2019
- únor 2019
- leden 2019
- prosinec 2018
- listopad 2018
- říjen 2018
- září 2018
- srpen 2018
- červenec 2018
- červen 2018
- květen 2018
- duben 2018
- březen 2018
- únor 2018
- leden 2018
- prosinec 2017
- listopad 2017
- říjen 2017
- září 2017
- srpen 2017
- červenec 2017
- červen 2017
- květen 2017