Linda Christanell. Picture Again

Umělkyně a režisérka Linda Christanell (1939) patřila koncem 60. let 20. století mezi klíčové postavy rakouské feministické avantgardy a vídeňský 21er Haus ji připomíná od 22. 6. do 10. 9. výstavou nesoucí název jednoho z jejích snímků – Picture Again.

Na tehdejší scéně se Christanell dokázala prosadit díky specifickému uměleckému projevu a pro její práci bylo typické používání příznačných materiálů – mušlí, peří, šperků nebo opakujících se nápisů, stejně jako vytváření objektů vyzařujících sexualitu a ženskost, díky nimž ironicky komentovala standardizované ženské role. Už v 60. letech začala pro své instalace využívat rovněž umělé materiály jako molitan nebo plexisklo a v roce 1976 se společně s Renate Bertlmann pod společným názvem BC Kollektiv zaměřily především na performanci a experimenty s filmem. Performance jako Finger Fan, The White Ball nebo Tie pak autorce přinesly mezinárodní úspěch a potřeba dokumentovat vlastní akce jí paralelně dovedla také k fotografování. Na začátku její filmové tvorby stála snaha zachytit prostřednictvím krátkých smyček vlastní umělecké práce a současně mapovat jejich reflexi v médiích. Umělkyně spojovala zdánlivě nesouvisející obrazy, ve svých snímcích dokázala propojit pomyslné vnější prostory s těmi vnitřními a vrstvit různorodý materiál tak, že vytvořila v rámci kinematografie specifickou nekonvenční syntézu. Kombinováním objektů, textů nebo fotografických fragmentů, si vytvořila vlastní poetický autobiografický styl a bývá řazena k druhé vlně rakouských avantgardních režisérek. Současná retrospektiva přináší průřez celou její dosavadní tvorbou, představuje nejen rané objekty z plexiskla, série fotografií, ale rovněž některé téměř neznámé i nejnovější práce autorky. V posledních letech se Christanell zaměřila na možnosti převodu médií či na předefinování doposud nashromážděného obrazového materiálu. Její poslední fotografické práce zastupují zejména koláže kombinované s objekty, kdy umělkyně úmyslně pracuje s kýčem, vlastními autoportréty nebo se obrací k pokusům s estetikou a formálním záznamem viděného prostřednictvím fotografie.

LU

Print Friendly, PDF & Email
Líbil se Vám? Sdílejte článek s ostatními.
     
  
  
    

O lu

Historička umění Lucie Váchová (1975) absolvovala obor dějiny umění a kultury na ÚDU FF UK v Praze. Vedle výtvarné kritiky se věnuje také kurátorství. V letech 2011-15 pracovala v redakci časopisu Ateliér.