Kiki Smith: Procession

Z Mnichova a Tampere se do vídeňského Belvederu přesouvá dosud největší evropská retrospektiva americké umělkyně s německými kořeny Kiki Smith (1954) a nabízí průřez zásadními tématy autorky, v nichž se kříží fascinace mýty a legendami s potřebou reflektovat vazby člověka s přírodou i dalšími živými bytostmi. Výstava ale ukazuje Smith také jako výraznou představitelku feministického hnutí inovativně propojující náměty úzce související se sexualitou, kontrolou lidského těla nebo okamžiky narození i smrti nejen s motivy hledanými v pohádkách a bájích, ale také například v křesťanské ikonografii.

Projekt zahajují časné práce autorky z 80. a 90. let odrážející nejen její potřebu reagovat na sociálně-politické změny, ale také na osobní bolestné zkušenosti, kterými byla pro Smith smrt vlastního otce nebo sestry Bebe, která podlehla AIDS. Mapování smrtelnosti a fyzických limitů těla vedly umělkyni k vytváření minimalizovaných objektů – fragmentů lidského trupu a vnitřních orgánů. Nahé ženské postavy v životní velikosti formované  mimo jiné z materiálů jako vosk, papír nebo žíně (P. Marie, 1992, Bez názvu, 1995) současně odráží snahu autorky zachytit fyzickou schránku ženy v její přirozené neidealizované podobě, která ukazuje na zranitelnost a bezbrannost, ale sekundárně narušuje také stereotypní vnímání ženského těla jako líbivého a žádoucího objektu.

Jak výstava ukazuje už v 90. letech  začíná umělkyně výrazně čerpat právě z prostředí mýtů a legend nebo příběhů spojených s vírou. Její kresby i tapiserie tak představují specifické „vesmíry“, v nichž je naznačeno úzké pouto člověka s přírodou. Objekty a plastiky zachycující mrtvá či živá zvířata a ptáky, ať pobývající ve společnosti člověka nebo osamělá (Vrány, 1995/2016), nasvědčují o potřebě umělkyně komentovat naše jednání a současně jsou dokladem jejího vědomí  o možném nebezpečí blížící se ekologické katastrofy, na níž se lidstvo výrazně podílí. Závěrečnou část expozice tvoří menší plastiky a objekty vznikající v různých tvůrčích obdobích umělkyně, které jsou charakteristickým propojením fantazijního a magického světa s reálnými prožitky člověka.

Výstava probíhá od 7. 6. do 15. 9. 2019 zejména v prostorách Dolního Belvederu, v Horním Belvederu ale najdete například plastiku Kiki Smith Sun, Moon, Stars, and Clouds.

Titulní obrázek: Kiki Smith, Sky, 2011. Photograph courtesy the artist and Magnolia Editions, Oakland © Kiki Smith, courtesy Pace Gallery. Kiki Smith Sky 2011. Jacquard-Tapestry 287 x 190.5 cm

Print Friendly, PDF & Email
Líbil se Vám? Sdílejte článek s ostatními.
     
  
  
    

O lu

Historička umění Lucie Váchová (1975) absolvovala obor dějiny umění a kultury na ÚDU FF UK v Praze. Vedle výtvarné kritiky se věnuje také kurátorství. V letech 2011-15 pracovala v redakci časopisu Ateliér.