Julian Turner: Why not. Kapsch Contemporary Art Prize 2017
V pořadí teprve druhým vítězem Kapsch Contemporary Art Prize udělované mladým umělcům pracujícím převážně v Rakousku, byl za rok 2017 jmenován Julian Turner (1985) pocházející z Hamburku, který ve své multimediální tvorbě rád kombinuje záměrně užívané nedokonalosti s odlehčeným humorem. Jeho výstavní projekt warum nicht realizovaný od 10. 11. 2017 do 11. 3. 2018 díky zmíněnému ocenění ve vídeňském mumoku je věnován opakovaně diskutované problematice trhu s uměním a kontextu galerijní prezentace, jejichž pravidla a ustálené konvence autor cituje a sekundárně vtipně pozměňuje. Na otázky koho, jak, případně co vystavovat?

Exhibition view: Julian Turner: warum nicht / why not. Kapsch Contemporary Art Prize 2017 © mumok / Photo: Klaus Pichler
Turner v instalaci nedává jednoznačnou odpověď a navíc do ní ještě s radostí implementuje aluze na prostory veřejné – konkrétně na bruselské nádraží Brussels-North nebo berlínské náměstí Alexanderplatz. Koncept klasicky zavěšených objektů a obrazů cíleně narušuje pootevřeným prostorem malého skladištěm, do něhož uložil vše, co použil při přípravě výstavy, aby tak ještě zpochybnil to, co vlastně mělo a mohlo být vystaveno a co už ne. Stěžejním bodem instalace se ale nepochybně stal jeho objekt Exkursion (2017) odkazující k vaporettu využívanému umělcem během jeho návštěvy bienále v Benátkách, obří suvenýr nebo zhmotnělá vzpomínka evokující nejen vodní taxi jako symbol města na laguně, ale především prožité události. Tento Souvenir (francouzsky vzpomínka) je materializací umělcových prožitků i odrazem jeho emočního rozpoložení pojícího se s konkrétním momentem cesty a má v interiéru paralelně fungovat jako prostor-objekt určený k odpočinku nebo dokonce jako bar. Jediným a navíc zcela nenápadným odkazem cíleně poukazujícím na bienále je pak na výstavě pouze drobný výstřižek ze speciálního čísla časopisu Kunstforum nebo film zachycující výlet na lodi kolem města. Víc než světoznámá umělecká přehlídka, se tak středem Turnerova zájmu stává trochu bizarně vyhlížející umělecké dílo – zbytnělý zážitek spojený se zdánlivě banálními, ale pravděpodobně nezapomenutelnými okolnostmi jízdy parníčkem. Ale proč vlastně ne?
Titulní obrázek: Julian Turner Exkursion, 2017. Mixed materials, 216 x 160 x 227 cm. Courtesy of the artist © mumok / Photo: Klaus Pichler
O lu
Poslední články
- Smutné loučení – Jiří Šetlík (2. 4. 1929 – 28. 1. 2023) 29. ledna 2023
- Petice za zachování a opravu kulturní památky železničního mostu pod Vyšehradem 21. prosince 2022
- John Cage was born 100 years ago 7. září 2022
- SOCHAŘI ZNÁMÍ – NEZNÁMÍ 19. května 2022
- Za Medou Mládkovou 4. května 2022
Starší články
- leden 2023
- prosinec 2022
- září 2022
- květen 2022
- únor 2022
- říjen 2021
- září 2021
- srpen 2021
- červenec 2021
- červen 2021
- květen 2021
- duben 2021
- březen 2021
- únor 2021
- leden 2021
- prosinec 2020
- listopad 2020
- říjen 2020
- září 2020
- srpen 2020
- červenec 2020
- červen 2020
- květen 2020
- duben 2020
- březen 2020
- únor 2020
- leden 2020
- prosinec 2019
- listopad 2019
- říjen 2019
- září 2019
- srpen 2019
- červenec 2019
- červen 2019
- květen 2019
- duben 2019
- březen 2019
- únor 2019
- leden 2019
- prosinec 2018
- listopad 2018
- říjen 2018
- září 2018
- srpen 2018
- červenec 2018
- červen 2018
- květen 2018
- duben 2018
- březen 2018
- únor 2018
- leden 2018
- prosinec 2017
- listopad 2017
- říjen 2017
- září 2017
- srpen 2017
- červenec 2017
- červen 2017
- květen 2017