Josef Albers a Mexiko

Umělec, básník, ale také profesor Bauhausu i několika významných amerických univerzit Josef Albers (1888-1976) navštívil společně se svou ženou, textilní designérkou Anni mezi lety 1935–1967 několikrát Mexiko a další země latinské Ameriky.  Pořídil zde stovky černobílých fotografií pyramid, chrámů a svatyní, které archeologové odkrývali v rámci narůstajícího a znovuoživovaného zájmu o památky předkolumbovské období. Fascinace tajemnými civilizacemi a jejich kulturou prostoupila hluboko do Albersových fotografických sérií i koláží. Byla v nich ale paralelně patrná jeho snaha o inovativní zacházení se záznamem reality a cílená manipulace se sériovostí. Výstava probíhající od 2. 11. 2017 do 28. 3. 2018 v newyorském Salomon R. Guggenheim Museum soustředí nejen velké množství umělcových snímků a dobových dokumentů, ale primárně ilustruje také nepopiratelné pojítko mezi umělcovým abstraktním dílem a předkolumbovskou architekturou. Vedle málo prezentovaných raných pláten, instituce vybrala i některé ikonické práce z celku Albers’s Homage to the Square and Variant/Adobe series, ale především řadu fotografií vznikajících na území archeologických mexických nalezišť. Albersovo životní téma – barva a její vliv na psychiku člověka, kterou jako jeden z prvních umělců studoval a užíval ji jako metaforu pro vyjádření emocí člověka i mezilidských vztahů, se na výstavě prolíná s jeho zaujetím geometrickými strukturami.

  Josef Albers: Detail of stonework, Mitla, ca. 1957
Gelatin silver print, 24.7 × 17.7 cm
The Josef and Anni Albers Foundation
© 2017 The Josef and Anni Albers Foundation/Artists Rights Society (ARS), New York

Installation view: Josef Albers in Mexico, Nov. 3, 2017—Feb. 18, 2018. Photo: David Heald © Solomon R. Guggenheim Foundation, 2017

Koláže navíc svědčí o potřebě přenést pravoúhle stylizované detaily a prvky, obdivované na architektonických památkách, do stavby vlastních abstraktních pláten i prací na papíře, ale jsou i experimenty zaměřenými na působení barev v prostoru. Několik z nich je pojmenováno přímo po klíčových místech v Mexiku a připomíná tak rovněž pracovní postupy autorů, kteří přejímali kromě vzorů západní kultury také jiné vlivy. Albersova práce do určité míry kontrastuje i s tvorbou tehdejších revolučních mexických umělců, s nimiž se setkával na cestách, včetně Diega Rivery. Entuziasmus probádat mexické umění, kulturu a především architekturu může být současně nahlížen jako předzvěst přístupu dalších osobností výtvarné scény – Donalda Judda, Ada Reinhardta nebo Roberta Smithsona, kteří po druhé světové válce přistupovali k dávným kulturám a tradicím s novou citlivostí a otevřeností.

Josef Albers: Study for Homage to the Square: Consent, 1947, Oil on Masonite, 40.3 × 40.2 cm
Solomon R. Guggenheim Museum, New York, Gift, The Josef Albers Foundation, Inc., 1991
© 2017 The Josef and Anni Albers Foundation/Artists Rights Society (ARS), New York

Josef Albers: Mitla, 1956
Gelatin silver prints and postcards, mounted on paperboard, 20.3 × 30.5 cm
The Josef and Anni Albers Foundation
© 2017 The Josef and Anni Albers Foundation/Artists Rights Society (ARS), New York

Titulní obrázek: Josef Albers: Governor’s Palace, Uxmal, 1952. Gelatin silver print, image: 11.6 x 17 cm; sheet: 12.7 x 18.1 cm. Solomon R. Guggenheim Museum, New York, Gift, The Josef and Anni Albers Foundation, 1996.© 2017 The Josef and Anni Albers Foundation/Artists Rights Society (ARS), New York.

Print Friendly, PDF & Email
Líbil se Vám? Sdílejte článek s ostatními.
15    
  
  
    

O lu

Historička umění Lucie Váchová (1975) absolvovala obor dějiny umění a kultury na ÚDU FF UK v Praze. Vedle výtvarné kritiky se věnuje také kurátorství. V letech 2011-15 pracovala v redakci časopisu Ateliér.