John Cage Award získal Petr Kotík
Newyorská Foundation for Contemporary Arts (FCA) udělila dne 27. 1. 2022 prestižní ocenění John Cage Award
skladateli, dirigentovi a flétnistovi Petru Kotíkovi. Cena je udělována pouze jednou za dva roky a to vybranému umělci z disciplín – skladatel, hudebník či performance art a divadlo, tanec, poezie, výtvarné umění. FCA (https://www.foundationforcontemporaryarts.org/recipients/ ) založil v roce 1963 právě John Cage a malíř Jasper Johns s podporou dalších především výtvarných umělců jako: Robert Rauschenberg, Willem de Kooning, Marcel Duchamp, Alex Katz, Ellsworth Kelly, Roy Lichtenstein, Barnett Newman, Claes Oldenburg, James Rosenquist, Frank Stella a Andy Warhol jako podporu pro inovativní umělecké počiny. FCA také uděluje stipendijní granty pro podporu a prezentace dalších experimentálních záměrů rozličných disciplín.
Petr Kotík (27. 1. 1942) se narodil v Praze, kde studoval konzervatoř, poté pokračoval studiem flétny i ve Vídni. Již od počátků jeho hudební dráhy se orientoval na novou hudbu a sám jako skladatel prováděl vlastní výzkumy s elektronickou hudbou. V roce 1969 odešel do USA. Založil ansámbly Musica viva Pragensis (1961–64), QUaX Ensemble (1966–69) a Ostravská banda (od roku 2005 dosud), v New Yorku S.E.M. Ensemble (od roku 1970 dosud), který byl roku 1992 rozšířen koncertem v Carnegie Hall na The Orchestra of the S.E.M. Ensemble. SEM je nejstarším americkým souborem nové hudby. Roku 2000 založil Petr Kotík Ostravské centrum nové hudby, které pořádá festivaly Ostravské dny (od roku 2001) a NODO /Dny nové opery Ostrava (od roku 2012). Mezi nejznámější Kotíkovy kompozice patří Hudba pro 3 in memoriam Jana Rychlíka (1964), šestihodinová Many Many Women na text Gertrudy Stein (1975–78), čtyřhodinová Explorations in the Geometry of Thinking na text R. Buckminstera Fullera (1958-80), symfonické skladby Music in Two Movements (1997–2003),Variace pro 3 orchestry (2003–2005), dvě smyčcová kvarteta (2009, 2011) a opera Master-Pieces na libreto Gertrudy Stein (2014–18). Kotík žije a pracuje v New Yorku a Ostravě, kde působí jako umělecký ředitel Ostravského centra nové hudby. Na jeho dramaturgickou práci lze nahlížet jako na úsilí odstranit jakékoliv náznaky ideologie, kterou Kotík srovnává s konceptem estetiky.
|
||||
|
O bj
Poslední články
- Smutné loučení – Jiří Šetlík (2. 4. 1929 – 28. 1. 2023) 29. ledna 2023
- Petice za zachování a opravu kulturní památky železničního mostu pod Vyšehradem 21. prosince 2022
- John Cage was born 100 years ago 7. září 2022
- SOCHAŘI ZNÁMÍ – NEZNÁMÍ 19. května 2022
- Za Medou Mládkovou 4. května 2022
Starší články
- leden 2023
- prosinec 2022
- září 2022
- květen 2022
- únor 2022
- říjen 2021
- září 2021
- srpen 2021
- červenec 2021
- červen 2021
- květen 2021
- duben 2021
- březen 2021
- únor 2021
- leden 2021
- prosinec 2020
- listopad 2020
- říjen 2020
- září 2020
- srpen 2020
- červenec 2020
- červen 2020
- květen 2020
- duben 2020
- březen 2020
- únor 2020
- leden 2020
- prosinec 2019
- listopad 2019
- říjen 2019
- září 2019
- srpen 2019
- červenec 2019
- červen 2019
- květen 2019
- duben 2019
- březen 2019
- únor 2019
- leden 2019
- prosinec 2018
- listopad 2018
- říjen 2018
- září 2018
- srpen 2018
- červenec 2018
- červen 2018
- květen 2018
- duben 2018
- březen 2018
- únor 2018
- leden 2018
- prosinec 2017
- listopad 2017
- říjen 2017
- září 2017
- srpen 2017
- červenec 2017
- červen 2017
- květen 2017