Hybrid Identities
Bratislavská Galerie HIT představuje projekt Hybrid Identities lotyšské umělkyně Ievy Epnere (1977) pracující v Rize, která se v rámci svých videoprojekcí soustředí na téma sovětské okupace. Autorka absolvovala Lotyšskou akademii umění, ale studovala také v Gentu. Její smyčky dokumentují nejen specifické složení místního obyvatelstva, typické pro pobaltské státy, na jejichž území se do původní populace začleňovali vojáci a námořníci rozmanitých etnik bývalého SSSR, ale jsou především jakýmsi ponorem pod hladinu kolektivní a individuální paměti. Každodenní život vypovídá o určité symbióze a specifických pravidlech, které se odehrávají na pozadí krajiny, jejíž charakter je do velké míry definován až mystickou atmosférou pobřeží a samotného Baltského moře. Psychologické sondy a případové studie současně odráží i určitou ambivalenci historie, jejíž dualitu ilustrují architektonické celky ztrácející svůj původní lesk, smysl i funkci. Výrazně sjednocujícím rámcem příběhů se však stává nekonečný a nevyzpytatelný živel – moře.
Video s názvem Later (2016) propojuje minulost s přítomností v konkrétní postavě bývalého sovětského námořního důstojníka, který stále a s tvrdošíjnou důsledností dodržuje někdejší rituály v opuštěném důstojnickém domě. Jeho postava může být metaforou přítomnosti lidí, kteří se mentálně zasekli v sovětské éře, ale fyzicky žijí v Lotyšsku, kde stále podle neoficiálních údajů zůstává okolo 14 000 demobilizovaných vojáků. Podstatou smyčky Sea of Living Memories (2016) jsou vzpomínky obyvatel pohraničního území, kteří popisují absurdní situace, kdy jejich příbuzní museli žádat o povolení vstoupit do hraniční zóny při každé návštěvě nebo když jako děti lovily z moře „vzácné“ plastové lahve. Minulost a současnost se prolínají také v práci Four Edges of Pyramiden (2015) sledující bývalé těžební město ležící v severním ledovém moři v souostroví Špicberky, původně založené Švédy v roce 1910 a později prodané Sovětskému svazu. Osada, které byla později opuštěna, v současnosti náleží Norsku a je velkou turistickou atrakcí zejména díky přítomnosti ledních medvědů. V mnoha smíšených rodinách lidé mluví jak lotyšsky tak rusky a ruské ponorky a lodě lze ještě v současnosti vidět poblíž lotyšského pobřeží. Jsou nedílnou součástí reality, do níž se stále výrazně prolíná doznívající minulost a je zdrojem hybridní identity lotyšské společnosti. Výstava probíhá od 26. 4. do 31. 5.
Titulní obrázek: Ieva Epnere: Hybrid Identities. 2018. Pohled do výstavy Galerie HIT Bratislava. Archiv umělkyně.
Určitě si přečtěte:
O lu
Poslední články
- Smutné loučení – Jiří Šetlík (2. 4. 1929 – 28. 1. 2023) 29. ledna 2023
- Petice za zachování a opravu kulturní památky železničního mostu pod Vyšehradem 21. prosince 2022
- John Cage was born 100 years ago 7. září 2022
- SOCHAŘI ZNÁMÍ – NEZNÁMÍ 19. května 2022
- Za Medou Mládkovou 4. května 2022
Starší články
- leden 2023
- prosinec 2022
- září 2022
- květen 2022
- únor 2022
- říjen 2021
- září 2021
- srpen 2021
- červenec 2021
- červen 2021
- květen 2021
- duben 2021
- březen 2021
- únor 2021
- leden 2021
- prosinec 2020
- listopad 2020
- říjen 2020
- září 2020
- srpen 2020
- červenec 2020
- červen 2020
- květen 2020
- duben 2020
- březen 2020
- únor 2020
- leden 2020
- prosinec 2019
- listopad 2019
- říjen 2019
- září 2019
- srpen 2019
- červenec 2019
- červen 2019
- květen 2019
- duben 2019
- březen 2019
- únor 2019
- leden 2019
- prosinec 2018
- listopad 2018
- říjen 2018
- září 2018
- srpen 2018
- červenec 2018
- červen 2018
- květen 2018
- duben 2018
- březen 2018
- únor 2018
- leden 2018
- prosinec 2017
- listopad 2017
- říjen 2017
- září 2017
- srpen 2017
- červenec 2017
- červen 2017
- květen 2017