Granty místo Turnerovy ceny 2020

Text Irena Goldscheider

Poté, co se Tate Britain rozhodla kvůli  pandemii koronaviru zrušit letošní soutěž a výstavu Turner Prize, ohlásila před několika dny namísto soutěže jména deseti umělců, kteří obdrží každý grant ve výši £10.000. Vzhledem k tomu, že soutěžní porota vybírá každoročně kandidáty na základě výstavní činnosti v předešlém roce, i tentokrát strávili porotci měsíce vybíráním potenciálních kandidátů soutěže a seznam umělců nominovaných na grant je výsledkem jejich hledání a finální virtuální diskuse porotců.

Arika, A Means Without End, 2019. Photo Barry Esson

Vybranými umělci jsou: politicko-umělecká organizace Arika založená 2001 v Edinburghu, Liz Johnson Artur fotografka rusko-ghanského původu, Oreet Ashery – multimediální umělkyně, Shawanda Corbett – performerka používající své tělo jako hlavní výtvarný prostředek, ale věnující se i keramice. Jamie Crewe je zpěvák pracující s videem, sochou a texty, jenž se zabývá gendrovou tematikou, Sean Edwards používá rodinou historii pro svá videa a instalace, Sidsel Meineche Hansen je zaujata manipulativními technologiemi působícími na lidské tělo, Ima-Abasi Okon pracuje s videem, zvukem a instalací. Imran Perretta skrze film studuje poezii, zvuk a různé marginální lidské a kulturní historie a Alberta Whittle zkoumá otázky kolonialismu, traumat, ekologie či paměti pomocí fotografie, videa, koláže a plastiky. Ředitelka Tate Britain Alex Farquharson, prohlásila, že porota vybrala deset fantastických umělců, kteří reprezentují řadu interdisciplinárních uměleckých projevů sahajících od keramiky, k fotografii, filmu, performacím a dále, tak jak se objevují na současné britské umělecké scéně. Nemusela ani dodávat, že takováto podpora v těžké době je nanejvýš vítaná. Inspirace podělit rovnoměrně několik umělců vzešla možná také z diskuse kolem loňské Turnerovy ceny, kdy se kandidáti sami domluvili a cenu si dobrovolně rovnoměrně rozdělili.

Alberta Whittle, How Flexible Can We Make the Mouth, installation view, Dundee Contemporary Arts,
2019. Photo Ruth Clark.
Still from ‘between a whisper and a cry’, 2019, Alberta Whittle.
Courtesy of the artist

Nikoho nepřekvapí, že mezi tématy, kterými se jmenovaní umělci zabývají, převládají ta, která odrážejí aktuální společenskou a politickou situaci v Británii, konkrétně diskuse o otrokářství, kolonialismu a zkušenosti africké diaspory, ale také již delší dobu etablované náměty týkající se například genderu a LGBT komunity, nebo technologie a společnosti. Samotná jména oceněných umělců prozrazují etnickou pestrost, která je typická pro Turnerovu cenu, letos zahrnující izraelské, bangladéšské, ruské, ghanské, afro-americké, jiho-africké a další kořeny, nemluvě o umělcích ze Skotska a Walesu. Všichni jmenovaní jsou úplně nebo částečně usazeni v Británii.

Členové poroty byli: Richard Birkett, kurátor v Institute of Contemporary Arts; Sarah Munro, ředitelka BALTIC Centre for Contemporary Art; Duro Olowu, designer a kurátor a Fatoş Üstek, ředitel Liverpool Biennial. Předsedkyní poroty byla Alex Farquharson, ředitelka Tate Britain.

Jamie Crewe, The Ideal Bar – Le Narcisse – Alec’s, 2020, still. Courtesy the artist and copyright Jamie Crewe

Organizátoři Turnerovy ceny hodlají soutěž vrátit do standardní formy v roce 2021 a výše zmiňovaní umělci mohou znovu kandidovat na cenu.

 All images: Credit: Tate Photography

Repro nahoře: Shawanda Corbett, Neighbourhood Garden, installation. Courtesy The Artistand Corvi-Mora, London. Photo Marcus Leith

Print Friendly, PDF & Email
Líbil se Vám? Sdílejte článek s ostatními.
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

O Irena Goldscheider

Irena Goldscheider (1950, Praha) studovala v letech 1968-73 na FF UK obory dějiny umění a estetika. Pracovala v Uměleckoprůmyslovém museu v Praze (1973-81) jako kurátorka v oboru skla a současného umění. Od roku 1981 žije ve Velké Británii, kde pracovala v letech 1981-89 jako asistentka v Dan Klein Gallery v Londýně a kurátorka Dan Klein Glass Collection. Je nezávislou kurátorkou výstav ve spolupráci s Britským muzeem, Britskou radou, Victoria & Albert Museum, Českým centrem v Londýně, Uměleckoprůmyslovým museem v Praze. Spoluzakládala a byla redaktorkou časopisu Grapheion, byla dlouholetou přispěvatelkou časopisu Ateliér.