Francouzské exilové imprese v Londýně
Francouzské exilové umění, které vznikalo v Anglii za prusko-francouzské války, je od 2. 11. 2017 do 7. 5. 2018 vystaveno v Tate Britain pod názvem Impressionists in London, French Artists in Exile (1870 – 1904).

Claude Monet (1840–1926), Leicester Square , 1901, oil paint on canvas, 80,5 x 64,8 cm. Coll. Fondation Jean et Suzanne Planque (in deposit at Musée Granet, Aix-en-Provence). Photo © Luc Chessex
Expozice nabízí pohled do prostředí a na atmosféru evropské metropole konce 19. století, pozorování britského způsobu života a společenských poměrů očima francouzských umělců přivyklých jiným podmínkám a atmosféře pařížských salonů. Ti zachycovali například uvolněné výjevy lidí procházejících se anglickými parky, které ostře kontrastovaly se stroze koncipovanými francouzskými zahradami, jejichž návštěvníci tehdy po trávnících chodit nesměli (například plátno Camilla Pissarra Kew Green z roku 1892 zobrazuje kriketový zápas na greenu), a vše, co se lišilo od pouliční zábavy obyvatel v proslulých pařížských kavárničkách. Spatříme zde vlaječkami zdobené fregaty zachycené Sisleym a další náměty na zhruba stovce pláten od Clauda Moneta, Camilla Pissarra, Jamese Tissota a dalších autorů. Claude Monet strávil mezi lety 1899 a 1901 v Londýně celkem šest měsíců a z terasy nemocnice St Thomas měl výtečný pohled na Temži, kterou s vášní jemu vlastní dokolečka zachycoval. Vyjma osobností umělců samotných je věnován prostor také těm, kteří jim v hostitelské zemi umožnili určité existenční zabezpečení nebo alespoň exilovým autorům pomohli proniknout do sítě tolik potřebných kontaktů. Byli jimi třeba francouzský malíř, grafik Charles-François Daubigny, jenž byl Monetovým mentorem a který se v Londýně ocitl už v roce 1866, nebo Jean-Baptiste Faure, operní zpěvák a sběratel, který krom dalších děl vlastnil i plátno Molesey Weir, Hampton Court, Morning (1874) Alfreda Sisleyho. Jednou z hlavních postav podporovatelů francouzských impresionistů byl obchodník s uměním Paul Durand-Ruel, který od nich v průběhu svého života nakoupil víc než 5000 obrazů a byl tím, kdo, slovy samotného Moneta, zachránil řadu malířů před hladověním. Část výstavy je věnována také osobnosti Alphonse Legrose. Tento malíř, grafik a sochař byl nejprve učitelem leptu na South Kensington School of Art a později profesorem na londýnské University College, kde se jeho vliv promítl do způsobu zobrazování vesnického života, jak ukazuje jeho obraz The Tinker (1874). Díky Legrosovi se na britských školách etablovali také sochaři Aimé-Jules Dalou a Edouard Lantéri, kteří přinesli s sebou osobitý způsob výuky modelování. Finále expozice je věnováno krásným pohledům na Temži a Londýn, krom jiných je k vidění za posledních 40 let v Evropě nejpočetnější vystavená skupina Monetových vyobrazení londýnského Parlamentu. Výstava francouzského impresionistického exilového umění je výsledkem šestileté spolupráce Tate se společností EY, která v minulosti podpořila také výstavy Paula Kleea (2013) nebo Soniy Delaunay (2015) a v příštím roce se chce podílet na dalším projektu pod názvem Picasso 1932 – Love, Fame, Tragedy. Kurátorkou výstavy je Caroline Corbeau-Parsons.
KB
Fotografie nahoře: Alfred Sisley (1839–1899), Molesey Weir, Hampton Court, Morning, 1874, oil paint on canvas, 51,1 x 68,8 cm. National Galleries of Scotland (Edinburgh UK)
-
- Camille Pissarro (1830 – 1903), Saint Anne’s Church at Kew, London, 1892, oil paint on canvas, 54,8 x 46 cm. Private collection
-
- James Tissot (1836-1902), The Ball on Shipboard, c.1874, oil paint on canvas, 101,2 x 147,6 x 11,5 cm. Courtesy Tate. Presented by the Trustees of the Chantrey Bequest 1937
-
- Claude Monet (1840-1926), Houses of Parliament, Sunset, 1904, oil paint on canvas, 81 x 92 cm. Kaiser Wilhelm Museum
-
- Claude Monet (1840-1926), Londres, le Parlement. Trouée de soleil dans le brouillard, 1904, oil paint on canvas, 81,5 x 92,5 cm. Musée d’Orsay
-
- Claude Monet (1840-1926), Houses of Parliament, Sunlight Effect, 1903, oil paint on canvas, 104,8 x 115,6 cm. Brooklyn Museum of Art
Určitě si přečtěte:
O kb
Poslední články
- Smutné loučení – Jiří Šetlík (2. 4. 1929 – 28. 1. 2023) 29. ledna 2023
- Petice za zachování a opravu kulturní památky železničního mostu pod Vyšehradem 21. prosince 2022
- John Cage was born 100 years ago 7. září 2022
- SOCHAŘI ZNÁMÍ – NEZNÁMÍ 19. května 2022
- Za Medou Mládkovou 4. května 2022
Starší články
- leden 2023
- prosinec 2022
- září 2022
- květen 2022
- únor 2022
- říjen 2021
- září 2021
- srpen 2021
- červenec 2021
- červen 2021
- květen 2021
- duben 2021
- březen 2021
- únor 2021
- leden 2021
- prosinec 2020
- listopad 2020
- říjen 2020
- září 2020
- srpen 2020
- červenec 2020
- červen 2020
- květen 2020
- duben 2020
- březen 2020
- únor 2020
- leden 2020
- prosinec 2019
- listopad 2019
- říjen 2019
- září 2019
- srpen 2019
- červenec 2019
- červen 2019
- květen 2019
- duben 2019
- březen 2019
- únor 2019
- leden 2019
- prosinec 2018
- listopad 2018
- říjen 2018
- září 2018
- srpen 2018
- červenec 2018
- červen 2018
- květen 2018
- duben 2018
- březen 2018
- únor 2018
- leden 2018
- prosinec 2017
- listopad 2017
- říjen 2017
- září 2017
- srpen 2017
- červenec 2017
- červen 2017
- květen 2017