Feelings

V Pinakothek der Moderne probíhá od 8. 11. 2019  do  04. 10. 2020 skupinová výstava, na níž participuje okolo 40 umělců a cílí nejen na emoce diváka, ale současně chce vyvolat diskuzi nad tím, jaké emoční reakce a projevy může sledování uměleckého díla stimulovat. Zamýšlí se nad možnostmi, kdy nás viděné přitahuje nebo nás naopak odpuzuje a chce poukázat na fakt, že studium emocí je stále mladým odvětvím psychologie, sociologie, historie i neurovědy. Projekt pracuje s filmem, objekty i klasickým médiem malby a připomíná, že od dob osvícenectví se lidstvo zaměřovalo především na racionální uvažování i nahlížení univerza a nepochybně právě při vnímání a výkladu dění v okolním světě, včetně umění, často dominoval především intelekt. V současnosti si už daleko více uvědomujeme, že emoce mohou mít na člověka daleko větší vliv, než jsme si dříve byli ochotni připustit. Není náhodou, že nástroje politického marketingu i reklamy pracují cíleně s manipulovaným obrazem využívaným k vyvolání pocitů následně zužitkovávaných v jejich vlastní prospěch. Umění je naopak mnohdy formováno bez účelu ovlivňovat manipulativním způsobem, někdy i se záměrem budovat si osobní vztah k publiku. Výběr uměleckých prací má vyvolávat radost, odpor, smutek i hněv a koncepce projektu záměrně vynechává veškeré vysvětlující texty odkazující k širšímu uměleckohistorickému kontextu.

Participující umělci: Hans Aichinger, Jan Albers, Monika Baer, Heike Kathi Barath, Vlassis Caniaris, Gregory Crewdson, Alex Da Corte, Nathalie Djurberg und Hans Berg, Drei Hamburger Frauen, Marlene Dumas, Elmgreen & Dragset, Tracey Emin, Gotthard Graubner, Wade Guyton, Thilo Jenssen, Nikita Kadan, Tadeusz Kantor, Ruprecht von Kaufmann, Mike Kelley und Paul McCarthy, Jochen Klein, Rosa Loy, Rosilene Luduvico, Stephan Melzl, Olaf Metzel, Robert Morris, Miwa Ogasawara, Catherine Opie, Laura Owens, Beate Passow, Richard Prince, Bernhard Prinz, Alexandra Ranner, Wilhelm Sasnal, Markus Schinwald, Norbert Schwontkowski, Cindy Sherman, Sam Taylor Johnson, Rosemarie Trockel, Gillian Wearing, Amelie von Wulffen and Artur Zmijewski.

Titulní obrázek: Sam Taylor Johnson: Soliloquy I, 1998, C-Print, ca. 220 x 257 cm, Bavarian State Painting Collections, Modern Art Collection, acquired in 1999 by PIN. Freunde der Pinakothek der Moderne e. V. Room 21

Print Friendly, PDF & Email
Líbil se Vám? Sdílejte článek s ostatními.
     
  
  
    

O lu

Historička umění Lucie Váchová (1975) absolvovala obor dějiny umění a kultury na ÚDU FF UK v Praze. Vedle výtvarné kritiky se věnuje také kurátorství. V letech 2011-15 pracovala v redakci časopisu Ateliér.