David Hockney
Text Blanka Jiráčková
London, Tate Britain, 21. 6. do 23. 10. 2017
Tři velké světové instituce se spojily k uspořádání retrospektivy k 80. narozeninám slavného umělce Davida Hockneyho (*1937, Bradford), takže ji mohou vidět obyvatelé a návštěvníci Tate Britain v Londýně, kde probíhá od 9. 2. do 29. 5. 2017, seznámí se s ní diváci v Metropolitním muzeu v New Yorku a v pařížském Centre Pompidou ji mohou vidět již od 21. 6. do 23. 10. 2017 také Pařížané a turisté milující tuto metropoli. Přehlídka přináší jak rané, tak pozdní práce tohoto britského malíře trvale žijícího v USA.
Výstava je skutečně velkorysá, neboť přináší kolem 160 Hockneyho děl od velmi známých a ikonických maleb jako například Bigger Splash (1967) po fotografie, tisky, fotokopie z kopírky, videoinstalace a kresby. Expozice dává důraz také na umělcovo zkoumání používání různých technik a nástrojů v umělecké práci. Jako věčný experimentátor Hockney přijal za svá vedle klasické malby také nejaktuálnější média jako fotografii polaroidem, fax, počítač, iPad. Že technická a technologická stránka tohoto umělce skutečně hluboko a dlouhodobě zajímá, vědí i čeští čtenáři, neboť v roce 2003 se jim do rukou dostala v překladu Hockneyho kniha Tajemství starých mistrů, v níž zkoumal obrazy renesančních a barokních umělců a to nejen z hlediska námětů, ale právě z technických postupů využívaných v malbě. Hockneyho raná tvorba se dá přiřadit k nové figuraci v pojetí amerického pop-artu, kdy malíř zachycuje stylizované figury v prostředí interiérů, okolí bazénů a různé dvojportréty osob umístěných do minimalisticky zobrazeného obydlí. Tento autor se také zasloužil o vnesení homosexuálního tématu do malby – We Two Boys Together Clinging (1961). K 60. letům patří volná radost ze života, což se v jeho obrazech projevuje především banálními motivy běžného života a hýřícími zářivými barvami. Pro Davida Hockneyho je však stejně důležité líčení krajiny, kterou silně stylizuje a zejména v pozdních dílech ztvárňuje soustavami malých formátů pláten sestavených do monumentálních rozměrů panoramatických krajinných pohledů, jež jsou namalované vysokými vrstvami barevných past – 9 étude sur toiles du Grand Canyon (1998). Bohužel některé poslední jeho práce působí naivně a barevně až agresivně.

Portrait of an artist (Pool with two figures), 1972,
acrylic on canvas,
84 X 120 cm. © David Hockney. Photo credit Art Gallery of New South Wales/Jenni Carter
BJ
Určitě si přečtěte:
14
O bj
Poslední články
- Výzva Textile Art of Today 2021 – 2022 21. ledna 2021
- Modernism For The Future 360/365 – open call 8. ledna 2021
- Věnováno Ludmile Vachtové 31. prosince 2020
- Museum of London spouští portál video návodů pro muzea a galerie 7. prosince 2020
- International Meeting Place 2021 Virtual Portfolio Review 21. listopadu 2020
Starší články
- leden 2021
- prosinec 2020
- listopad 2020
- říjen 2020
- září 2020
- srpen 2020
- červenec 2020
- červen 2020
- květen 2020
- duben 2020
- březen 2020
- únor 2020
- leden 2020
- prosinec 2019
- listopad 2019
- říjen 2019
- září 2019
- srpen 2019
- červenec 2019
- červen 2019
- květen 2019
- duben 2019
- březen 2019
- únor 2019
- leden 2019
- prosinec 2018
- listopad 2018
- říjen 2018
- září 2018
- srpen 2018
- červenec 2018
- červen 2018
- květen 2018
- duben 2018
- březen 2018
- únor 2018
- leden 2018
- prosinec 2017
- listopad 2017
- říjen 2017
- září 2017
- srpen 2017
- červenec 2017
- červen 2017
- květen 2017