David Goldblatt – Černobílý svět
Text Blanka Jiráčková
Paříž, Centre Pompidou, 21. 2. – 7. 5. 2018
David Goldblatt (1930) si zvolil černobílou fotografii jako svůj jedinečný umělecký prostředek, neboť cítí, že právě pomocí jí se může střízlivě a nepřikrášleně vyjadřovat k současnému životu. A jako občan Jihoafrické republiky od konce 40. let začal prostřednictvím tohoto média intenzivně zachycovat obyvatele své země, pořizuje portréty černošského obyvatelstva s jejich charakteristickými rysy a pohyby těla, zaznamenává těžkou politickou atmosféru a historii státu, kdy po 2. světové válce se v JAR moci chopil režim nenávistného apartheidu, a i když se v roce 1961 země stala republikou, apartheid a rasová segregace byla zrušena až v roce 1989, avšak v posledních letech se naopak 80% černošská společnost obrací proti bělochům, vládnoucí režimy okolních zemí vytlačují obyvatele ze svých území…
-
- David Goldblatt, On August 16 2012 South African Police shot striking mineworkers of the Lonro platinum mines, killing 34 and wounding 78 in seemingly wild shooting without good cause. The men were shot, some with their hands up in surrender, within a radius of about 300 metres of this koppie on which they met. Beyond is the Lonro smelter, which stood idle during the strike. Marikana, North-West Province. 11 May 2014 inkjet print, diabond, 98 x 122 cm. Courtesy David Goldblatt and Goodman Gallery Johannesburg and Cape Town. © David Goldblatt
-
- David Goldblatt, 5:40 am: after arrival at the Marabastad terminal in Pretoria, many of the passengers from the Wolwekraal bus join others to line up for local buses that will take them to work in the suburbs and industrial areas of the city. Some will travel for another hour, 1983, Digital print on gelatin silver paper, approx. 33 x 47 cm. Courtesy David Goldblatt and Goodman Gallery Johannesburg and Cape Town. © David Goldblatt
Fotografa Davida Goldblatta zajímá především samotný člověk a prostředí, v němž žije, a proto svoji tvorbu nepovažuje za pomůcku k politickému boji, i když nepopírá sílu obrazu jako významného prostředku sdělení a společenského působení na člověka. Jeho fotografie jsou realisticky pravdivé a jsou nefalšovanými dokumentárními snímky, vznikají pod vlivem osobních zkušeností, jsou tvořeny především citlivým humánním člověkem a okem s mimořádným smyslem pro krásu, jsou prosyceny vysokou estetickou hodnotou. Již jako dětský člen přistěhovalecké litevské židovské rodiny v jihoafrickém Randfonteinu viděl různá pronásledování. Proto tak soucítí s utlačovanými lidmi, zneužívanými k laciné pracovní síle a všemi vražděnými. A to ať už se jedná o původní černošské obyvatelstvo, indiány nebo naopak v poslední době zde pronásledovanými bělochy. Za pohled na svou zemi byl tento autor mimo jiné v roce 2006 oceněn prestižní Hasselblad Award, v roce 2011 získal další významné fotografické ohodnocení, kdy mu byla udělena Prix Henri Cartier-Bresson.
Od 21. 2. do 7. 5. 2018 pořádá pařížské Centre Pompidou Davidu Goldblattovi velkorysou přehlídku jeho díla. Na dvou stovkách více či méně známých snímků a kolem další stovky starých, ale dosud nepublikovaných fotografií z autorova archivu, muzeum přibližuje divákům epopej obyčejných lidí usazených v Johannesburgu a jeho okolí, které dokládají umělcovu výpověď o těžké důlní práci, o nelidských podmínkách při těžbě diamantů, o vyčerpáním zemřelých hornících a o místech s kříži připomínajících jejich smrt. Goldblatt fotografuje prostá provizorní obydlí, zachycuje jak příslušníky národních gard ze 60. let, tak třeba později cestující autobusu, kteří kvůli barvě své pleti musí cestovat odděleně a to v určitou danou, tedy přípustnou hodinu.
-
- David Goldblatt, On the corner of Commissioner and Eloff Streets. Boksburg, 1979, Gelatin silver print, 40 x 30 cm. Courtesy David Goldblatt and Goodman Gallery Johannesburg and Cape Town. © David Goldblatt
-
- David Goldblatt, Saturday afternoon in Sunward Park. Boksburg. April 1979, Gelatin silver print, 41 x 40,5 cm. Courtesy David Goldblatt and Goodman Gallery Johannesburg and Cape Town. © David Goldblatt
-
- David Goldblatt, A girl and her mother at home, Boksburg, 1980, Gelatin silver print, 40,5 x 40,5 cm. Courtesy David Goldblatt and Goodman Gallery Johannesburg and Cape Town. © David Goldblatt
První fotky David Goldblatt pořizoval od svých 14 let s touhou pochopit život lidí různých životních zvyků, podmínek, ale i náboženství či politické příslušnosti. Sledoval v docích rybáře, horníky, farmáře, které vídal dříve v Randfonteinu v otcově obchodě s oděvy, tedy ve městě kde se narodil. Pozornost vždy věnoval lidem z různého sociálního prostředí a to se stalo charakteristickým znakem jeho celoživotní tvorby. V novém tisíciletí zaznamenává například uprchlíky ze Zimbabwe přespávající v prostorách metodistického kostela, vytvoří zátiší ze zbytků spálených obrazů na Univerzitě v Kapském městě, dokumentuje 1000 sedadel auditoria Univerzity v Johannesburgu zničeného požárem. Přestože noir fotka je pro Goldblatta jasným favoritem, občas se věnuje i barevné digitální fotografii, kterou může v kvalitním rozlišení nazvětšovat do velkých rozměrů a jednotlivé záběry nechat vytisknout novými technologiemi. Snímky Goldblatt doplňuje „vysvětlujícími popiskami“, takovým krátkým reportem zaznamenané události. Úhel pohledu tohoto fotografa je veden především láskou k zemi, v níž žije a k jejímu rozmanitému obyvatelstvu. Často zachycuje dramatické situace a vypjaté chvíle, ale v jakémsi, až do tajemného klidu posunutém okamžiku, který fotografiím propůjčuje punc věčnosti. Přesto David Goldblatt stojí pevně zakotven právě v metodě dokumentu a dalo by se říci uprostřed poslání fotografie a jejích dokonalých technických možností. Jedná se o zpodobení určitého momentu, který je uzávěrkou kamery doslova na věky zkameněn. S časem osvitu jako by autor zároveň zobrazovanou scénu zasadil do bezčasí a ta navždy pak působí ve své podstatě velmi klidně a staticky.
David Goldblatt měl rád v roce 1949 vydanou knihu povídek Face to Face Nadine Gordimer, jihoafrické spisovatelky pocházející též z litevské židovské rodiny, která se významně zasazovala za práva utlačovaných lidí, oba měli podobné zážitky i vidění jihoafrické society. A samozřejmě není nemožné nevšimnout si jistých vnitřních souladů a souznění Goldblattova fotografického vidění s evropskými a americkými velikány jako byli například August Sander, Eugène Atget či Henri Cartier-Bresson. Expozice je členěna tematickými náměty, je na ní promítáno sedm krátkých filmů, které byly pořízeny pořádající institucí právě pro tuto příležitost a samozřejmostí je výpravný výstavní katalog. Její kurátorkou je Karolina Ziebinska-Lewandowska.
Repro nahoře: David Goldblatt, Lashing shovels retrieved from underground, Central Salvage Yard, Randfontein Estates, Randfontein, 1966, digital print on gelatin silver paper, 43,5 x 53,5 cm. Courtesy David Goldblatt and Goodman Gallery Johannesburg and
Cape Town. © David Goldblatt
-
- David Goldblatt, The 1000 seat Sanlam Auditorium of the University of Johannesburg, destroyed by arson at 02:00 on 15 May 2016, Digital print on gelatin silver paper, 60 x 84 cm. Courtesy David Goldblatt and Goodman Gallery Johannesburg and Cape Town. © David Goldblatt
-
- David Goldblatt, Mother and child in their home after the destruction of its shelter by Officials of the Western Cape Development Board, Crossroads. Cape Town, 11 October 1984, Gelatin silver print, 30 x 40 cm. Courtesy David Goldblatt and Goodman Gallery Johannesburg and Cape Town. © David Goldblatt
-
- David Goldblatt, Refugees from Zimbabwe sheltering in the Central Methodist Church on Pritchard Street, in the city. 22 March 2009, Silver gelatin photograph on fibre based paper, 49,5 x 61,5 cm. Courtesy David Goldblatt and Goodman Gallery Johannesburg and Cape Town. © David Goldblatt
-
- David Goldblatt, The meeting place of the Jerusalema Apostolic Church in Zion, Melrose, Bird Sanctuary, In 1990 a summer storm blew over many of the trees and the circle of earth was washed away. The church did not come back. Joburg, 31 December 1987, Gelatin silver print, 30,5 x 40 cm. Courtesy David Goldblatt and Goodman Gallery Johannesburg and Cape Town. © David Goldblatt
-
- David Goldblatt, Fifteen-year old Lawrence Matjee after his assault and detention by the Security Police, Khotso House, de Villiers Street. 1985, Gelatin silver print, 38 x 37,5 cm. Courtesy David Goldblatt and Goodman Gallery Johannesburg and Cape Town. © David Goldblatt
-
- David Goldblatt, 9:00 PM, Going home. Marabastad-Waterval route: for most of the people in this bus, the cycle will start again tomorrow at between 2 and 3 am. 1984, Silver gelatin photograph on fibre-based paper, 33 x 47 cm. Courtesy David Goldblatt and Goodman Gallery Johannesburg and Cape Town. © David Goldblatt
-
- David Goldblatt, Entrance to Lategan’s Truck Inn, Laingsburg. Western Cape, 2004, Inkjet print, 46 x 64 cm. Courtesy David Goldblatt and Goodman Gallery Johannesburg and Cape Town. © David Goldblatt
O bj
Poslední články
- Smutné loučení – Jiří Šetlík (2. 4. 1929 – 28. 1. 2023) 29. ledna 2023
- Petice za zachování a opravu kulturní památky železničního mostu pod Vyšehradem 21. prosince 2022
- John Cage was born 100 years ago 7. září 2022
- SOCHAŘI ZNÁMÍ – NEZNÁMÍ 19. května 2022
- Za Medou Mládkovou 4. května 2022
Starší články
- leden 2023
- prosinec 2022
- září 2022
- květen 2022
- únor 2022
- říjen 2021
- září 2021
- srpen 2021
- červenec 2021
- červen 2021
- květen 2021
- duben 2021
- březen 2021
- únor 2021
- leden 2021
- prosinec 2020
- listopad 2020
- říjen 2020
- září 2020
- srpen 2020
- červenec 2020
- červen 2020
- květen 2020
- duben 2020
- březen 2020
- únor 2020
- leden 2020
- prosinec 2019
- listopad 2019
- říjen 2019
- září 2019
- srpen 2019
- červenec 2019
- červen 2019
- květen 2019
- duben 2019
- březen 2019
- únor 2019
- leden 2019
- prosinec 2018
- listopad 2018
- říjen 2018
- září 2018
- srpen 2018
- červenec 2018
- červen 2018
- květen 2018
- duben 2018
- březen 2018
- únor 2018
- leden 2018
- prosinec 2017
- listopad 2017
- říjen 2017
- září 2017
- srpen 2017
- červenec 2017
- červen 2017
- květen 2017