Cerith Wyn Evans „… the Illuminating Gas“
Původně měl Hangár Bicocca v Miláně hostit rozměrné světelné instalace, jejichž autorem je britský konceptualista Cerith Wyn Evans, jen do 23. února. Aktuální nouzový stav však pozměnil situaci a doposud největší Evansova výstava zůstane na místě až do 26. července. I když jsou v současné chvíli dveře Hangáru uzamčeny, předpokládá se, že bude výstava návštěvníkům opět zpřístupněna.
Milánská expozice, až na jednu výjimku, představuje umělcovy práce z posledního desetiletí. Výběr zahrnuje 24 děl – objektů a prostorových instalací, mezi nimiž převažují světelné struktury z různě vytvarovaných skleněných trubic s bílým neonem. Hned v úvodu ohromí návštěvníky „StarStarStar/Steer (totransversephoton)“, sedm světelných „sloupů“ gigantických rozměrů dosahujících téměř ke stropu. Duté „sloupy“ se nedotýkají země, ale „vznášejí se“ nad úrovní podlahy. Každý z nich je vytvořen ze skleněných trubic připevněných k vnitřní železné konstrukci. Osvětlovány jsou nezávisle pomocí světelných led pásek a intenzita osvětlení se neustále mění, přechází od průsvitnosti, kdy se zároveň odhalí materiály, ze kterých jsou vyrobeny, až k oslepujícímu jasu.
Cerith Wyn Evans se narodil v roce 1958 ve Walesu a patří mezi umělce, které ovlivnila londýnská alternativní scéna a post punková subkultura. Studoval nejprve na „Central Saint Martins“ a následně na Královské akademii umění v Londýně, po ukončení studia se zaměřil na filmovou tvorbu, kdy vytvářel experimentální krátkometrážní filmy. Na počátku devadesátých let filmové prostředí opustil a začal se věnovat prostorovým instalacím a objektům (sochám), které s novým miléniem narůstají do výrazně velkých rozměrů. Prvky, ze kterých své sochy a instalace vytváří ale zůstaly spojené s jazykem filmu. K jejich realizaci využívá zejména světlo a zvuk, důležitý je také pohyb a fenomén času. Při procházení mezi zavěšenými světelnými instalacemi v prostoru, které často pojímá jako cyklus, máme pocit, že jednotlivá díla na sebe navazují podobně jako filmové záběry.
-
- Cerith Wyn Evans: Radiant fold (…the Illuminating Gas), 2017-18 Installation view, Amgueddfa Cymru – National Museum Wales, Cardiff, 2018 © Cerith Wyn Evans. Courtesy Amgueddfa Cymru – National Museum Wales Photo: Robert Maggs
-
- Cerith Wyn Evans: S=U=P=E=R=S=T=R=U=C=T=U=R=E (‘Trace me back to some loud, shallow, chill, underlying motive’s overspill…’), 2010 Installation view, White Cube, London, 2010 © Cerith Wyn Evans. Courtesy White Cube Photo: Todd-White Art Photography
-
- Cerith Wyn Evans: Composition for 37 Flutes (in two parts), 2018 Installation view at Pirelli HangarBicocca, Milan, 2019. Courtesy of the artist; White Cube and Pirelli HangarBicocca. Photo: Agostino Osio
-
- Cerith Wyn Evans: Untitled – Takashimaya Rose (White), 2007 © Cerith Wyn Evans. Courtesy White Cube Photo: Todd-White Art Photography
Sympatické je i to, že autor považuje za důležité svá díla pojmenovávat. Nejednou pro název zvolil citaci z poezie nebo literárních a filozofických textů. Některé jeho práce mají předobraz v dílech avantgardních umělců 20. století, jako například „Radiant Fold (…the Illuminating Gas)“. Tady přímo cituje z enigmatického díla „Nevěsta svlékaná svými milenci“, známého také pod názvem „Velké sklo“, které v letech 1915-23 realizoval Marcel Duchamp. Evans převedl kruhové motivy, jenž odkazují na zařízení používaná v optice, do trojrozměrného znázornění a zatímco Duchamp ve svém díle umístil kruhové tvary jeden nad druhým, náš autor je vertikálně zavěsil v prostoru.
V Evansově tvorbě se také odráží pravidelné oblíbené návštěvy Japonska a bližší poznání japonské kultury. Inspirující je pro něj pohled z výškových budov na noční Tokio plné pulzujících světel nebo tradiční japonské divadlo. Právě světelné struktury v instalaci nazvané „Neon Forms (after Noh I-III, V-VIII, X, XII-XVI)“ vychází z choreografie tradičního japonského rituálního divadla. Instalace vznikala čtyři roky a tvoří ji třináct samostatných struktur zavěšených v prostoru pomocí nespočetného množství lanek. Struktury jsou grafickým záznamem pohybu, který je zhmotněn pomocí různě tvarovaných skleněných trubic s bílým neonem. Vzniklé spletité obrazce sestávají z fragmentů geometrických tvarů, nejčastěji se objevuje kruh a elipsa. Při bližším ohledání nám neunikne o jak důmyslný celek se jedná.
Dvě dvojice velkých lustrů vyrobených z muránského skla, nazvané „Mantra“ a „S=U=T=R=A“, rozehrává světelná proměna. Lustry se střídavě rozsvěcí podle rytmu hudební skladby složené přímo Evansem a zvuk prostupující okolním prostorem se zároveň proměňuje ve světlo. Oba páry lustrů jsou složeny z totožných prvků, liší se ale v proporcích, kdy jeden z nich je mírně větší než druhý a složitý mechanismus zařízení zároveň vyžaduje, aby se rozsvěcovaly jeden po druhém. Velká svítidla inscenují duet: kratší ze dvou partitur způsobuje lehkou nesynchronizaci, takže každý divák čas od času vnímá jinou zvukovou a světelnou kompozici.
-
- Cerith Wyn Evans: S=U=T=R=A, 2017 Installation view at Pirelli HangarBicocca, Milan, 2019. Courtesy of the artist; Marian Goodman Gallery, New York, Paris and London, and Pirelli HangarBicocca. Photo: Agostino Osio
-
- Cerith Wyn Evans: Still life (In course of arrangement…) V, 2017 (detail) Turntable with Phoenix roebelenii Installation view, Museum Haus Konstruktiv, Zurich, 2017 © Cerith Wyn Evans. Courtesy Museum Haus Konstruktiv Photo: Stefan Altenburger © Museum Haus Konstruktiv
Každé jednotlivé dílo britského umělce láká k prozkoumání a s každým posunutím našeho úhlu pohledu se nám nabízí nový „obraz“. Ten se zmnožuje zejména u zavěšených struktur z různě vytvarovaných skleněných trubic s bílým neonem, které lze nejen obcházet, ale nahlížet také zespoda. Scénograficky vytvořená instalace nabízí ojedinělou procházku magickým a inspirativním prostorem plným nejen světelné energie.
Hangár Bicocca v Miláně od 31.10.2019 do 26.7.2020
Kurátoři: Roberta Tenconi a Vicente Todolí
Úvodní foto: Cerith Wyn Evans: Forms in Space…by Light (in Time), 2017 Tate Britain Commission by Cerith Wyn Evans, Duveen Galleries. © Cerith Wyn Evans, courtesy White Cube Photo: Joe Humphreys © Tate, London 2018
Určitě si přečtěte:
O Hana Crotti Křenková
Poslední články
- Smutné loučení – Jiří Šetlík (2. 4. 1929 – 28. 1. 2023) 29. ledna 2023
- Petice za zachování a opravu kulturní památky železničního mostu pod Vyšehradem 21. prosince 2022
- John Cage was born 100 years ago 7. září 2022
- SOCHAŘI ZNÁMÍ – NEZNÁMÍ 19. května 2022
- Za Medou Mládkovou 4. května 2022
Starší články
- leden 2023
- prosinec 2022
- září 2022
- květen 2022
- únor 2022
- říjen 2021
- září 2021
- srpen 2021
- červenec 2021
- červen 2021
- květen 2021
- duben 2021
- březen 2021
- únor 2021
- leden 2021
- prosinec 2020
- listopad 2020
- říjen 2020
- září 2020
- srpen 2020
- červenec 2020
- červen 2020
- květen 2020
- duben 2020
- březen 2020
- únor 2020
- leden 2020
- prosinec 2019
- listopad 2019
- říjen 2019
- září 2019
- srpen 2019
- červenec 2019
- červen 2019
- květen 2019
- duben 2019
- březen 2019
- únor 2019
- leden 2019
- prosinec 2018
- listopad 2018
- říjen 2018
- září 2018
- srpen 2018
- červenec 2018
- červen 2018
- květen 2018
- duben 2018
- březen 2018
- únor 2018
- leden 2018
- prosinec 2017
- listopad 2017
- říjen 2017
- září 2017
- srpen 2017
- červenec 2017
- červen 2017
- květen 2017