Carolee Schneemann Kinetic Painting
Text Blanka Jiráčková
Frankfurt am Main, Museum für Moderne Kunst, 31. 5. – 24. 9. 2017
Americké rebelce performativního umění a feministce Carolee Schneemann (1939) otevřelo Museum für Moderne Kunst ve Frankfurtu nad Mohanem v prostorách MMK1 od 31. 5. do 24. 9. 2017 komplexní retrospektivu, která zachycuje vývoj tvorby za 60 let autorčiny průkopnické a provokativní umělecké činnosti. Hned po studiích na Bard College a poté na University of Illinois se věnovala krajinomalbě a portrétu, avšak záhy začala z pláten gesticky abstrakně pojaté malby sestavovat objekty. Nazývala je “painting constructions” (malované konstrukce) a zkoumala tímto způsobem roli obrazu spojenou nejen s performancí. Natáčela své první experimentální filmové záběry. Její tvorba korespondovala s hnutím Fluxus. Od 60. let se otevřeně věnovala genderu a sexualitě v umění, v performancích používala vlastní obnažené tělo nejen k vyjádření erotiky, ale používala ho i k malbě na plátno. Scheemann již od raných děl zapojovala do malby jednoduché mechanismy, nechala se například zavěsit ze stropu na volně visící provaz s popruhem, do něhož se připoutala a pak vytvářela pohybem těla v prostoru kresbu až tam, kam jí tělo dovolilo natáhnout ruku, a takto vznikaly její první kinetické malby. Přidává k nim fotografii a objekty sestavované z předmětů denní potřeby, později začala pracovat na obrazech i s ohněm. Od roku 1961, kdy začala žít v New Yorku, svoji experimentální činnost a aktivitu ještě znásobila, stala se hybatelkou tehdejší scény, tanec a zvuk se stal součástí mnoha představení, byla členkou Judson Dance Theater. S erotikou těla pracovala až brutálně, samotné tělo nechává intuitivně se pohybovat – je to pro ni způsob vyjádření svobody, ale tělo zároveň vnímá jako samostatné výtvarné médium, jež jí umožňuje dynamicky vyjadřovat rozmanité pocity. Kamerou nátáčí své tělo například v sérii Eye Body: 36 Transformative Actions (1963). Do různých eventů zapojuje fotografii, filmové záběry znásobuje, obraz destruuje, překrývá, trhá, kolážuje ho, rytmizuje a míchá jednotlivé záběry, natáčí krátké šoty svých performančních vystoupení, zapojuje se intenzivně do videoartu, překračuje genderová tabu.
Carolee Schneemann se také do hloubky zabývá dějinami umění, již v mládí ji zaujal Paul Cézanne (napsla o něm knihu), v performanci Roberta Morrise si zahrála Olympii Édouarda Maneta, je znalkyní tvorby Josepha Cornella, s nímž se osobně znala, přednáší o kykladských soškách.
Carolee Schneemann obdržela za celoživotní uměleckou tvorbu na letošním 57. benátském bienále Zlatého lva.
Výstava měla svoji premiéru na přelomu let 2015–2016 v Salcburku v Museum der Moderne Salzburg a z Frankfurtu pokračuje do newyorského MoMA PS1 (22.10. 2017–11. 3. 2018), její kurátorkou je Sabine Breitwieser, ředitelka Museum der Moderne Salzburg.
-
- Carolee Schneemann, Venus Vectors, 1986-1988, exposition view. Courtesy Carolee Schneemann, P.P.O.W Gallery, New York and VG Bild-Kunst, Bonn 2017. Photo Axel Schneider
-
- in foreground Carolee Schneemann, Colorado House, 1962 , exhibition view MMK Museum für Moderne Kunst Frankfurt am Main. Courtesy Carolee Schneemann, P.P.O.W Gallery, New York and VG Bild-Kunst, Bonn 2017. Photo Axel Schneider
-
- Carolee Schneemann, Up to and Including Her Limits, Februar 1976 , installation view MMK Museum für Moderne Kunst Frankfurt am Main. Courtesy Carolee Schneemann, VG Bild-Kunst, Bonn 2017. Photo Axel Schneider
-
- Carolee Schneemann, Meat Joy, 1964, film. Courtesy Carolee Schneemann, P.P.O.W Gallery, New York and VG Bild-Kunst, Bonn 2017
-
- Carolee Schneemann, Early Landscape, 1959. Courtesy Carolee Schneemann, P.P.O.W Gallery, New York and VG Bild-Kunst, Bonn 2017
Určitě si přečtěte:
O bj
Poslední články
- Smutné loučení – Jiří Šetlík (2. 4. 1929 – 28. 1. 2023) 29. ledna 2023
- Petice za zachování a opravu kulturní památky železničního mostu pod Vyšehradem 21. prosince 2022
- John Cage was born 100 years ago 7. září 2022
- SOCHAŘI ZNÁMÍ – NEZNÁMÍ 19. května 2022
- Za Medou Mládkovou 4. května 2022
Starší články
- leden 2023
- prosinec 2022
- září 2022
- květen 2022
- únor 2022
- říjen 2021
- září 2021
- srpen 2021
- červenec 2021
- červen 2021
- květen 2021
- duben 2021
- březen 2021
- únor 2021
- leden 2021
- prosinec 2020
- listopad 2020
- říjen 2020
- září 2020
- srpen 2020
- červenec 2020
- červen 2020
- květen 2020
- duben 2020
- březen 2020
- únor 2020
- leden 2020
- prosinec 2019
- listopad 2019
- říjen 2019
- září 2019
- srpen 2019
- červenec 2019
- červen 2019
- květen 2019
- duben 2019
- březen 2019
- únor 2019
- leden 2019
- prosinec 2018
- listopad 2018
- říjen 2018
- září 2018
- srpen 2018
- červenec 2018
- červen 2018
- květen 2018
- duben 2018
- březen 2018
- únor 2018
- leden 2018
- prosinec 2017
- listopad 2017
- říjen 2017
- září 2017
- srpen 2017
- červenec 2017
- červen 2017
- květen 2017