Bird Lady

Vítězka Découverte des Amis du Palais de Tokyo za rok 2015 a multimediální umělkyně Hayoun Kwon (1981) vystavuje ve jmenované pařížské instituci svou práci vyprávějící příběh mystické ženy Bird Lady. Nabízí tak pohled do imaginárního světa údajně inspirovaného tajemným vyprávěním bývalého učitele kreslení. Umělkyně pocházející ze Soulu se v současnosti pohybuje mezi Paříží a Jižní Koreou, v roce 2011 dokončila Fresnoy – Studio national des Arts contemporains a ve své tvorbě, v níž se prolíná realita s fikcí, nekonvenčním způsobem kombinuje techniky dokumentárního filmu s animací nebo novými technologiemi. Virtuální prostor jí ale slouží předně ke zpochybňování komplikovaných vztahů skutečného světa. Některé z jejích prací odkazují ke geopolitickým otázkám hranic a teritorií, jako například film 489 Years (2015), který je paralelně aluzí na zemi nikoho, na tzv. zónu DMZ oddělující území obou Korejí a vychází ze vzpomínek severokorejského vojáka, jež sloužil v této demilitarizované oblasti. Smyčka Lack of Evidence (2011) zase vypráví příběh mladého nigerijského žadatele o azyl, konfrontovaného s realitou francouzské administrativy a úřední moci. Filmy Kwon se objevili například na festivalu Cinéma du Réel v pařížském Centre Pompidou v roce 2016 nebo v rámci letošního Doc Fortnight pořádaného v MoMA v New Yorku. Mimo řady jiných uznání loni autorka rovněž získala první cenu na 62nd International Short Film Festival v německém Oberhausenu. Reflexe identity a hranic jsou ústředními tématy Kwon, stejně jako průzkumy konstrukcí historické a individuální paměti a možnosti jejich ambivalentního vztahu k realitě a fikci. Je fascinovaná potenciálem virtuálního prostoru i nezpochybnitelně velkými možnostmi médií umožňujícími prozkoumávat a ovlivňovat objektivní vidění skutečné pravdy.  Její výstava v Palais de Tokyo probíhá od 14. 6. do 10. 9. 2017.

 

Print Friendly, PDF & Email
Líbil se Vám? Sdílejte článek s ostatními.
  • 7
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

O lu

Historička umění Lucie Váchová (1975) absolvovala obor dějiny umění a kultury na ÚDU FF UK v Praze. Vedle výtvarné kritiky se věnuje také kurátorství. V letech 2011-15 pracovala v redakci časopisu Ateliér.