Bacon en toutes Lettres

Velkolepou výstavu pod názvem Bacon: texty a malba (Bacon en toutes Lettres / Bacon: Books and Painting) pořádá od 11. 9. 2019 do 20. 1. 2020 pařížské Centre Pompidou, jejímž kurátorem je Didier Ottinger, zástupce ředitele Musée national d`art moderne. Tato expozice bude po skončení v Paříži pokračovat ve své cestě do Houstonu, kde se uskuteční od 23. 2. do 25. 5. 2020 v Museum of Fine Arts. Na výstavě se také spolupodílí Francis Bacon Foundation. Návštěvníky musíme však hned na začátku upozornit na novinku Pompidou, kterou je nezbytnost rezervace, neboť na tuto výstavu je nutné se předem ohlásit a rezervovat si tak vstup na výstavu v určitou dobu a to zde: www.billetterie.centrepompidou.fr. Ostatní vstup do Beaubourgu platí dle volné libosti jako vždy.

Po 20 letech se Francis Bacon vrací do Paříže pracemi vytvořenými po roce 1971 do doby jeho úmrtí. Kurátor výstavy Didier Ottinger nově interpretuje jeho tvorbu, neboť si předsevzal za úkol potvrdit tezi spojitosti Baconovy malby s různými historickými i současnými filosofickými, poetickými či dramatickými slovesnými díly, ukázat tak určitý vliv literatury na malbu tohoto světoznámého v Irsku narozeného britského umělce (1909 Dublin – 1992 Madrid). Bacon vtiskl figurální malbě zcela nový expresivní a hluboce existenciálně pojatý výraz zachycených figur a svým pojetím inovativně zachytil duševní stav člověka a významně ovlivnil svými kompozicemi a koloristickým pojetím novodobé dějiny malby.

Expozice je i instalačně postavena na textech autorů vybraných z Baconovy knihovny, které zde tvoří jádro výstavy – jsou to autoři jako Mathieu Amalric,

Jean-Marc Barr, Carlo Brandt, Valérie Dreville, Hippolyte Girardot, Dominique Reymond, André Wilms. Bacon však studoval např. Aischyla, Nietzscheho, Batailla, Leirise, Conrada and Eliota, kteří pro něho často představovali přímou inspiraci k jeho malbám, podněcovaly jeho fantazii a způsob myšlení, pomáhaly mu sledovat charaktery lidí a pozorovat jejich chování, uvažovat o příčinách lidského jednání, které často bývá kruté, nepřirozené, tragické. Kurátor dokládá své závěry o díle Francise Bacona na základě jeho 60 obrazů, z nichž je 12 triptychů, zapůjčených z veřejných i soukromých sbírek.

Repro nahoře: triptych vlevo Francis Bacon, Triptych, 1970, huile sur toile, chaque panneau 198 × 147,5 cm, National Gallery of Australia, Canberra. © The Estate of Francis Bacon /All rights reserved / Adagp, Paris and DACS, London 2019. © The Estate of Francis Bacon. All rights reserved. DACS/Artimage 2019. Photo: Hugo Maertens

 

Print Friendly, PDF & Email

bj

Mgr. Blanka Jiráčková (1950) vystudovala Střední knihovnickou školu
v Praze, v roce 1978 ukončila studia na FF UK – obory dějiny umění
a etnografie, je kurátorkou a kritikem umění. Pracovala v Náprstkově muzeu, Uměleckoprůmyslovém muzeu v Praze, ÚLUVu, v Národní galerii v Praze, SČVU, ČFVU. V letech 1990 – 2015 byla šéfredaktorkou čtrnáctideníku výtvarného umění Ateliér.

Poslední příspěvky od bj (Všechny příspěvky >>>)

Líbil se Vám? Sdílejte článek s ostatními.
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

O bj

Mgr. Blanka Jiráčková (1950) vystudovala Střední knihovnickou školu v Praze, v roce 1978 ukončila studia na FF UK – obory dějiny umění a etnografie, je kurátorkou a kritikem umění. Pracovala v Náprstkově muzeu, Uměleckoprůmyslovém muzeu v Praze, ÚLUVu, v Národní galerii v Praze, SČVU, ČFVU. V letech 1990 – 2015 byla šéfredaktorkou čtrnáctideníku výtvarného umění Ateliér.