Bacon en toutes Lettres
Velkolepou výstavu pod názvem Bacon: texty a malba (Bacon en toutes Lettres / Bacon: Books and Painting) pořádá od 11. 9. 2019 do 20. 1. 2020 pařížské Centre Pompidou, jejímž kurátorem je Didier Ottinger, zástupce ředitele Musée national d`art moderne. Tato expozice bude po skončení v Paříži pokračovat ve své cestě do Houstonu, kde se uskuteční od 23. 2. do 25. 5. 2020 v Museum of Fine Arts. Na výstavě se také spolupodílí Francis Bacon Foundation. Návštěvníky musíme však hned na začátku upozornit na novinku Pompidou, kterou je nezbytnost rezervace, neboť na tuto výstavu je nutné se předem ohlásit a rezervovat si tak vstup na výstavu v určitou dobu a to zde: www.billetterie.centrepompidou.fr. Ostatní vstup do Beaubourgu platí dle volné libosti jako vždy.
Po 20 letech se Francis Bacon vrací do Paříže pracemi vytvořenými po roce 1971 do doby jeho úmrtí. Kurátor výstavy Didier Ottinger nově interpretuje jeho tvorbu, neboť si předsevzal za úkol potvrdit tezi spojitosti Baconovy malby s různými historickými i současnými filosofickými, poetickými či dramatickými slovesnými díly, ukázat tak určitý vliv literatury na malbu tohoto světoznámého v Irsku narozeného britského umělce (1909 Dublin – 1992 Madrid). Bacon vtiskl figurální malbě zcela nový expresivní a hluboce existenciálně pojatý výraz zachycených figur a svým pojetím inovativně zachytil duševní stav člověka a významně ovlivnil svými kompozicemi a koloristickým pojetím novodobé dějiny malby.
Expozice je i instalačně postavena na textech autorů vybraných z Baconovy knihovny, které zde tvoří jádro výstavy – jsou to autoři jako Mathieu Amalric,
Jean-Marc Barr, Carlo Brandt, Valérie Dreville, Hippolyte Girardot, Dominique Reymond, André Wilms. Bacon však studoval např. Aischyla, Nietzscheho, Batailla, Leirise, Conrada and Eliota, kteří pro něho často představovali přímou inspiraci k jeho malbám, podněcovaly jeho fantazii a způsob myšlení, pomáhaly mu sledovat charaktery lidí a pozorovat jejich chování, uvažovat o příčinách lidského jednání, které často bývá kruté, nepřirozené, tragické. Kurátor dokládá své závěry o díle Francise Bacona na základě jeho 60 obrazů, z nichž je 12 triptychů, zapůjčených z veřejných i soukromých sbírek.
Repro nahoře: triptych vlevo Francis Bacon, Triptych, 1970, huile sur toile, chaque panneau 198 × 147,5 cm, National Gallery of Australia, Canberra. © The Estate of Francis Bacon /All rights reserved / Adagp, Paris and DACS, London 2019. © The Estate of Francis Bacon. All rights reserved. DACS/Artimage 2019. Photo: Hugo Maertens
-
- Francis Bacon, Triptych Inspired by the Oresteia of Aeschylus, 1981, huile sur toile, chaque panneau 198 x 148 cm, Astrup Fearnley Museet fur moderne Kunst, Oslo. © The Estate of Francis Bacon /All rights reserved / Adagp, Paris and DACS, London 2019 © The Estate of Francis Bacon. All rights reserved. DACS/Artimage 2019. Photo: Prudence Cuming Associates Ltd
O bj
Poslední články
- Smutné loučení – Jiří Šetlík (2. 4. 1929 – 28. 1. 2023) 29. ledna 2023
- Petice za zachování a opravu kulturní památky železničního mostu pod Vyšehradem 21. prosince 2022
- John Cage was born 100 years ago 7. září 2022
- SOCHAŘI ZNÁMÍ – NEZNÁMÍ 19. května 2022
- Za Medou Mládkovou 4. května 2022
Starší články
- leden 2023
- prosinec 2022
- září 2022
- květen 2022
- únor 2022
- říjen 2021
- září 2021
- srpen 2021
- červenec 2021
- červen 2021
- květen 2021
- duben 2021
- březen 2021
- únor 2021
- leden 2021
- prosinec 2020
- listopad 2020
- říjen 2020
- září 2020
- srpen 2020
- červenec 2020
- červen 2020
- květen 2020
- duben 2020
- březen 2020
- únor 2020
- leden 2020
- prosinec 2019
- listopad 2019
- říjen 2019
- září 2019
- srpen 2019
- červenec 2019
- červen 2019
- květen 2019
- duben 2019
- březen 2019
- únor 2019
- leden 2019
- prosinec 2018
- listopad 2018
- říjen 2018
- září 2018
- srpen 2018
- červenec 2018
- červen 2018
- květen 2018
- duben 2018
- březen 2018
- únor 2018
- leden 2018
- prosinec 2017
- listopad 2017
- říjen 2017
- září 2017
- srpen 2017
- červenec 2017
- červen 2017
- květen 2017