Aubrey Beardsley
Londýn, Tate Britain, 4. 3. – 25. 5. 2020
Text Irena Goldscheider
Aubrey Beardsley (1872–1898) se přes svůj velmi krátký život (od dětství trpěl tuberkulózou) a pouze sedmiletou uměleckou kariéru zapsal nesmazatelně do dějin umění a kulturní historie vůbec. Tate Britain představuje tohoto ‚enfants terrible‘ z konce viktoriánského období zhruba 200 exponáty; z velké části jsou to originální černobílé tušové kresby, dále knihy, časopisy a plakáty.

Frederick Evans (1853-1943), Portrait of Aubrey Beardsley, 1893, Photo-etching and platinum print on paper, 115 x 165 mm.
Wilson Centre for Photography
Na příkladech japonských dřevorytů a dílech Gustava Moreau, Edwarda Burne-Jonese a Toulouse Lautreca výstava upozorňuje na jeho inspirační zdroje. Náměty, kterými se zabýval jako ilustrátor, vycházely také z řecké mytologie, středověké literatury a Wagnerových oper.
Beardsley se svým zevnějškem, životním stylem a tvorbou hlásil k estetismu, anglické obdobě francouzského symbolismu a dekadence. Rané ilustrace ke kontroverzní hře Salomé Oscara Wilde z roku 1893 již jasně ukazují jeho typický, výrazný grafický styl. K němu patřila mimo jiné silná tvarová stylizace, kontrasty ohromně propracovaného detailu s prázdnými černými a bílými plochami a uvolněná linie – křivka tak typická pro vznikající secesní styl. To, že se odvážil spolupracovat s Wildem na hře Salomé – pro mnohé současníky téma zvrácené a příliš erotické – dokumentuje příklon ilustrátora k subversivnímu, dekadentnímu stylu doby. Tento provokativní, protiměšťanský postoj dál utvrzoval svou činností spoluzakladatele a uměleckého vedoucího čtvrtletníku literární revue The Yellow Book a svými příspěvky do časopisu The Savoy. Mezi jeho pozdní práce patří detailní, rokokem inspirované ornamentální ilustrace pro publikaci The Rape of the Lock od Alexandra Popa a s řeckými vázami spojené erotické – sexuálně explicitní (jak říká výstava) – kresby Lysistrata.
-
- Aubrey Beardsley, How la Beale Isoud Wrote to Sir Tristram, c.1893, Ink on paper , 276 x 215 mm, Alessandra and Simon Wilson
-
- Aubrey Beardsley, The Slippers of Cinderella, 1894, Ink and watercolour on paper, Mark Samuels Lasner Collection, University of Delaware Library, Museums and Press
-
- Aubrey Beardsley, How Arthur saw the Questing Beast, 1893, Ink and wash on paper, 378 x 270 mm. Victoria and Albert Museum
Celý jeden sál v závěru výstavy je věnovaný Beardsleymu jako námětu obrazů jeho přátel a portrétů dalších osobností z jeho společenského okruhu, čímž výstava ještě více zasazuje Beardsleyho do dobového kontextu a potvrzuje jeho popularitu a roli v určitých kruzích.
V 60. letech v době znovuobjevení secese se Beardsleyho styl stal zdrojem pop kultury, jak na výstavě dokumentují obaly desek hudebních skupin a další exponáty. Některé aspekty Beardsleyho osobnosti, konkrétně jeho nevyjasněná sexuální orientace, jsou v obecné rovině jedním z nejžhavějších společenských témat dneška.
Beardsley měl úzký vztah s Francií, byl silně ovlivněn francouzskou literaturou, měl tam mnohé přátele a nakonec na jihu Francie zemřel a je pochován v Mentonu. Musée d’Orsay je spolupořadatelem výstavy, která v Paříži se uskuteční od 16. 6. do 13. 9. 2020.
-
- Aubrey Beardsley, Illustrations for Oscar Wilde’s Salome, 1893, The Climax, Line block print on paper, Stephen Calloway, Photo © Tate
-
- Aubrey Beardsley, The Dream, 1896, Ink over graphite on paper, 257 x 178 mm. The J. Paul Getty Museum, Los Angeles
-
- Aubrey Beardsley, The Lady with the Rose, Verso 1897, Ink, wash and graphite on paper, 199 x 167 mm. Harvard Art Museums/Fogg Museum, Bequest of Scofield Thayer
Repro nahoře: Aubrey Beardsley (1872–1898), Illustrations for Oscar Wilde’s Salome, 1893, The Black Cape, Line block print on paper, Stephen Calloway, Photo © Tate
O Irena Goldscheider
Poslední články
- Smutné loučení – Jiří Šetlík (2. 4. 1929 – 28. 1. 2023) 29. ledna 2023
- Petice za zachování a opravu kulturní památky železničního mostu pod Vyšehradem 21. prosince 2022
- John Cage was born 100 years ago 7. září 2022
- SOCHAŘI ZNÁMÍ – NEZNÁMÍ 19. května 2022
- Za Medou Mládkovou 4. května 2022
Starší články
- leden 2023
- prosinec 2022
- září 2022
- květen 2022
- únor 2022
- říjen 2021
- září 2021
- srpen 2021
- červenec 2021
- červen 2021
- květen 2021
- duben 2021
- březen 2021
- únor 2021
- leden 2021
- prosinec 2020
- listopad 2020
- říjen 2020
- září 2020
- srpen 2020
- červenec 2020
- červen 2020
- květen 2020
- duben 2020
- březen 2020
- únor 2020
- leden 2020
- prosinec 2019
- listopad 2019
- říjen 2019
- září 2019
- srpen 2019
- červenec 2019
- červen 2019
- květen 2019
- duben 2019
- březen 2019
- únor 2019
- leden 2019
- prosinec 2018
- listopad 2018
- říjen 2018
- září 2018
- srpen 2018
- červenec 2018
- červen 2018
- květen 2018
- duben 2018
- březen 2018
- únor 2018
- leden 2018
- prosinec 2017
- listopad 2017
- říjen 2017
- září 2017
- srpen 2017
- červenec 2017
- červen 2017
- květen 2017