Artissima Turín 2017

První listopadový víkend se v severoitalském Turíně konal Mezinárodní veletrh současného umění Artissima, který v příštím roce oslaví čtvrt století od svého vzniku. Letošní, čtyřiadvacátý ročník, přivítal na výstavní ploše 206 galerií z více než třiceti zemí a galeristé přivezli práce od více než sedmi set umělců.

0d roku 2010 se Artissima pořádá v prostorách bývalého stadionu postaveného u příležitosti zimních olympijských her. Stadion pro výstavní účely upravil Renzo Piano a prosklená hala „Oval Lingotto“ je dnes už osvědčeným zázemím. Rozdělení veletrhu na jednotlivé sekce bezesporu napomáhá k lepší přehlednosti a k udržení pozornosti návštěvníků, ke kterým nepatří pouze zkušení zájemci o obchod s uměním, ale i začínající sběratelé, příznivci současné scény, studenti nebo kurátoři. Letos jejich počet převýšil loňskou návštěvnost a vyšplhal se na dvaapadesát tisíc.

Do nejpočetnější „Hlavní sekce“ („Main Section“) se zařadily galerie, které jsou na mezinárodní scéně už úspěšně zavedené.  Sekci „New Entries“ naopak tvořily začínající galerie, založené před méně než pěti lety, které ještě nikdy na veletrhu nevystavovaly. Takových galerií bylo letos 13. I další sekce, nazvaná „Dialogue“, se zaměřila na začínající a experimentální galerie. Jejich úkolem bylo vytvořit na stánku prezentaci tak, aby vybrané práce dvou nebo tří autorů navzájem komunikovaly. Na Artissimě nechybí udílení cen spojených vždy s finanční částkou. Letos bylo rozdáno sedm ocenění a poprvé se například udělovala cena „Campari Art Prize“ určená nejzajímavějšímu umělci do 35 let. Do její komise byl přizván Adam Budak z pražské Národní galerie a ocenění získala maďarská autorka Sári Ember zastoupená Ani Molnár Gallery z Budapešti v sekci „Dialogue“.

V dalších třech sekcích se vystavující galerie prezentovaly formou kurátorských projektů. Zatímco se „Present Future“ zaměřuje na mladé talenty, „Back to the Future“ připomíná autory, jejichž tvorba sice není neznámá, ale rozhodně by si zasloužila lepší zhodnocení a patřičné docenění. Tentokrát nás vystavené práce přenesly do osmdesátých let a přiblížily umělce, kteří tvořili v opozici k figurální malbě. Cenu v této sekci získal francouzský umělec Jean Dupuy a pařížská galerie Loevenbruck. Hlavní cenu v rámci „Present Future“ získala Cally Spooner z Velké Británie za projekt „Soundtrack for a Troubled Time“. Autorku zastupovaly hned dvě galerie, pařížská GB Agency a milánská galerie Zero. Většina projektů mladých umělců vycházela z aktuálních trendů a sestávala z instalací, ve kterých se prolínalo několik médií. Letos poprvé doplnila výstavní plochu sekce věnovaná výhradně kresbě („Disegni“) v reakci na to, že se kreslířské techniky opět vrací do centra zájmu sběratelů. Z pětadvaceti vystavovatelů získala ocenění galerie Upstream z Amsterodamu zastupující britského umělce Davida Hainese, který v propracovaných kresbách tužkou často propojuje moderní svět technologie s osamocením člověka.

O tom, že Artissima není příležitostí pouze pro obchodníky s uměním, svědčí například počin Nadace pro moderní a současné umění CRT, která na veletrhu zakoupila 9 uměleckých děl v hodnotě 300 000 euro pro dvě prestižní turínské instituce, GAM – Galerii moderního a současného umění a Castello di Rivoli. Artissima je velkým přínosem pro celé město. Navazuje na ní řada kolaterálních akcí a Turín se tak pravidelně stává pestrou přehlídkou současného umění.

Otázkou prozatím zůstává, bude-li na seznamu vystavujících galerií příštího, jubilejního pětadvacátého ročníku, také galerie z České republiky.

Hana Crotti Křenková

Odkaz na stránky: http://www.artissima.it/site/?lang=en

Titulní obrázek: Zbyněk Baladrán, All for no reason I, 2011, video, Galerie Jocelyn Wolff, Paříž

 

 

Print Friendly, PDF & Email
Líbil se Vám? Sdílejte článek s ostatními.
  • 9
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

O Hana Crotti Křenková

Hana Crotti Křenková, historička umění a kurátorka, vystudovala dějiny umění na FF UK v Praze. Žije v Miláně. V roce 2015 začala spolupracovat s Českým rozhlasem Vltava, pro pořad Mozaika připravuje texty o aktuálních výstavách a dění na výtvarné scéně v Itálii. Přispívá do časopisu Art&Antiques a internetového portálu Artalk. Je členkou Syndikátu novinářů ČR.