Anni Albers
Tate Modern, Londýn, 11. října 2018 – 27. ledna 2019
Text Irena Goldscheider
Tate Modern uvádí první retrospektivu textilní výtvarnice Anni Albers (1899–1994) ve Velké Británii. V Berlíně narozená Anni Albers studovala v Bauhausu, nikoliv malbu, jak zamýšlela, ale „ženský“ obor – tkaní, které zůstalo jejím médiem po většinu života. Principy Bauhausu, jak filosofické, tak ryze výtvarné, zůstaly také stálou základnou jejího výtvarného myšlení.
Po odchodu do Ameriky v roce 1933 manželé Anni a Josef Albers vyučovali na experimentální škole Black Mountain College v Severní Karolíně, kde se vytvořila nezvyklá komunita intelektuálů a umělců. Jak dokumentuje výstava na řadě vzorků a kreseb, experimentální povaha výuky konvenovala Albers, která i v pozdějších letech kombinovala osvědčené i nové materiály (juta, papír, celofán apod.) a nové techniky. Vtipné jsou její šperky z 30. let, kde používá korkové zátky, šroubky, háčky a podobný nekonvenční materiál.
Již od 30. let Albers také podnikala cesty do Mexika, Chile a především Peru, aby v těchto zemích studovala tradiční tkalcovské řemeslo. Znalost historie řemesla, které se příliš nezměnilo po staletí, pak využila nejen v praxi, ale také v zásadních publikacích na téma návrhářství a tkaní, které vydala v 50. letech (On Designing, 1959 a On Weaving, 1965). Výstava je v závěru doplněná ukázkami starých mimoevropských tkanin částečně ze sbírky Albers.
V duchu Bauhausu Albers pracovala se stejnou seriózností jako designérka užitkových textilií – přehozů, záclon a jiného textilu do architektury i pro masovou výrobu, tak také tvořila individuální závěsné „malířské“ kompozice. V těchto „pictorial weavings“ tkaných na menším ručním stavu mohla tvořit volněji, improvizovat‚ kreslit vláknem. Nešlo jen o mechanické opakování vzorku, ale jak to sama nazvala „orchestrací“ vláken. Všechny její textilie jsou abstraktní geometrické kompozice, ve kterých využívá jak barvu, strukturu, texturu vlákna tak také specifické optické a haptické efekty, které materiál a technika tkaní umožňují. V pozdějších letech života se věnovala také grafice, tato činnost je v Tate jenom částečně připomenuta.
Jako nepřetržité, plynulé vlákno se táhne celou výstavou a tvorbou Albers mimořádná kvalita, noblesa a oduševnělost jejího projevu, i rozměrem malá nenápadná tkanina je naplněná jejím cítěním a vyzařuje sílu její osobnosti. Zhruba 350 artefaktů čerpaných z Nadace Anni and Joseph Albers a světových sbírek, včetně Metropolitního muzea v New Yorku, zahrnuje některé její zásadní práce například Starověké písmo (Ancient Writing, 1936) a z Židovského muzea v New Yorku zapůjčený exponát Šest modliteb (Six Prayers, 1966-7), vytvořený na památku 6 milionům obětí Holocaustu.
Rok před oslavou 100 let od založení Bauhausu Tate Modern touto mimořádnou výstavou naznačuje zájem o textilní umění a řemeslo, které absolutně v ničem nezaostává silou výrazu za velkými jmény ze světa „volného“ umění, které je jinak v popředí zájmu galerie. Naopak v Anni Albers Tate představuje umělkyni, která pozvedla staré řemeslo na moderní umění; představují osobnost, která do velké míry ztělesňuje a naplňuje nejzákladnější principy moderního designu a umění 20. století. Výstava není hlučnou senzacechtivou událostí, přesto vyvolává velké nadšení, těší se velkému zájmu a inspiruje.
Stiftung Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen v Düsseldorfu je spoluorganizátorem výstavy.
Repro nahoře: Anni Albers, Knot, 1947, gouache on paper, 43.2 × 51 cm. The Josef and Anni Albers Foundation, Bethany CT. © 2018 The Josef and Anni Albers Foundation / Artists Rights Society (ARS), New York/DACS, London. Photo Tim Nighswander / Imaging4Art
-
- Anni Albers, Open Letter, 1958, cotton, 57.8 x 60 cm. The Josef and Anni Albers Foundation, Bethany CT. © 2018 The Josef and Anni Albers Foundation/Artists Rights Society (ARS), New York / DACS, London Photo: Tim Nighswander / Imaging4Art
-
- Anni Albers, Intersecting, 1962, pictorial weaving, cotton and rayon, 40 x 41,9 cm. Josef Albers Museum Quadrat Bottrop © 2018 The Josef and Anni Albers Foundation/Artists Rights Society (ARS), New York/DACS, London
-
- Anni Albers, TR II, 1970, lithograph, 50.5 x 55.6 cm. The Josef and Anni Albers Foundation, Bethany CT. © 2018 The Josef and Anni Albers Foundation / Artists Rights Society (ARS), New York/DACS, London Photo: Tim Nighswander / Imaging4Art
Určitě si přečtěte:
O Irena Goldscheider
Poslední články
- Smutné loučení – Jiří Šetlík (2. 4. 1929 – 28. 1. 2023) 29. ledna 2023
- Petice za zachování a opravu kulturní památky železničního mostu pod Vyšehradem 21. prosince 2022
- John Cage was born 100 years ago 7. září 2022
- SOCHAŘI ZNÁMÍ – NEZNÁMÍ 19. května 2022
- Za Medou Mládkovou 4. května 2022
Starší články
- leden 2023
- prosinec 2022
- září 2022
- květen 2022
- únor 2022
- říjen 2021
- září 2021
- srpen 2021
- červenec 2021
- červen 2021
- květen 2021
- duben 2021
- březen 2021
- únor 2021
- leden 2021
- prosinec 2020
- listopad 2020
- říjen 2020
- září 2020
- srpen 2020
- červenec 2020
- červen 2020
- květen 2020
- duben 2020
- březen 2020
- únor 2020
- leden 2020
- prosinec 2019
- listopad 2019
- říjen 2019
- září 2019
- srpen 2019
- červenec 2019
- červen 2019
- květen 2019
- duben 2019
- březen 2019
- únor 2019
- leden 2019
- prosinec 2018
- listopad 2018
- říjen 2018
- září 2018
- srpen 2018
- červenec 2018
- červen 2018
- květen 2018
- duben 2018
- březen 2018
- únor 2018
- leden 2018
- prosinec 2017
- listopad 2017
- říjen 2017
- září 2017
- srpen 2017
- červenec 2017
- červen 2017
- květen 2017