A Visual Protest: The Art of Banksy
Severoitalský Milán se zařadil mezi města, kde je k vidění výstava představující britského graffitistu
Banksyho. Expozici připravilo Muzeum světových kultur známé pod zkratkou MUDEC a stalo se tak
první institucí, která v Itálii hostí výstavu Banksyho prací.
O Banksyho tvorbě se mluví jako o jedinečném fenoménu, který dokáže oslovit širokou škálu
recipientů. Poselství jeho obrazů je jasně srozumitelné. Jednoduchou výtvarnou formou dokáže
výstižně promlouvat o stavu současné společnosti. Poukazuje na její palčivé problémy, na válečné
konflikty nebo na konzumní životní styl. Svou identitu britský umělec záměrně tají a na přípravě
milánské expozice se nepodílel. Banksyho postoj k organizování výstav můžeme zaznamenat na jeho
webových stránkách, kde je v rubrice „Shows“ seznam právě probíhajících expozicí uvozen tučným
nadpisem „Fake“.
Banksyho proslavily především graffiti ve veřejném prostoru, milánská výstava ho ale přibližuje
prostřednictvím grafik. Ačkoli sám autor považuje ulici za ideální místo k šíření myšlenek výtvarnou
formou, není pouze streetartovým umělcem. Venkovní zdi mu dokáže nahradit papír nebo plátno.
Pro svá díla na papíře si zvolil grafickou techniku sítotisku, která se ve výsledku velmi podobá malbám
sprejem na zeď. Svůj rukopis propůjčil i řadě obalů hudebních nosičů, ať už se jedná o gramofonové
desky nebo o kompaktní disky. Spolupráci s hudebními firmami a skupinami přibližuje šest desítek
vystavených obalů a patří k nim například návrhy pro britskou rockovou skupinu Blur nebo obal pro LP
různých autorů, nazvané We Love You… So Love Us, s ikonickou postavou „vrhače květin“ (Flower
Thrower).
Milánská expozice nabízí ucelený pohled na britského umělce. Kurátor Gianni Mercurio, který se
zaměřuje především na americkou poválečnou scénu a před dvěma lety připravil pro MUDEC
obsáhlou výstavu Jeana-Michela Basquiata, neopomenul zařadit Banksyho tvorbu do
uměleckohistorického kontextu. Zdůraznil, že se formoval v 80. letech minulého století a že jeho
výtvarný styl vychází z prostředí punkové subkultury. Jeho styl má blízko ke grafice plakátů punk
rockových hudebních skupin, které byly, často z finančních důvodů, vytvářeny pouze černobíle.
Zapůjčená díla pochází od soukromých sběratelů a vystaveno je 80 prací, především malby sprejem
na plátně a serigrafie. Číslované limitované edice sítotisků jsou v různých nákladech, které nezřídka
dosahují počtu 500 i více tisků. Vystavena je také asambláž s názvem Rats on Safe sestávající z malých
dvířek trezoru, na nichž jsou zachyceny dvě krysy v akci. Právě toto zvíře je protagonistou řady
Banksyho maleb. Propůjčuje mu lidské schopnosti a člověčí doplňky, podobně jako tomu bylo u
oblíbených taxidermií v období viktoriánské Anglie.

Banksy: Rat and Heart, 2015. 52,5 x 57,5 cm. Artificial Gallery Antwerp. Photo: Artificial Gallery Antwerp.
Mezi vystavenými sítotisky nechybí například dílo s názvem Napalm, pro které si autor vypůjčil ze
známé fotografie z počátku sedmdesátých let postavu vietnamské dívky prchající z vesnice
bombardované napalmem. Zoufale křičící nahou dívku tu nedoprovází ozbrojení vojáci, ale smějící se
postavy myšáka Mickeyho a klauna Ronalda McDonalda. Válečné hrůzy Banksy vědomě tlumočí jako
by se jednalo pouze o televizní reality show. Kostlivci sedícímu na hodinové věži Big Ben neváhal
propůjčit tvář žlutého smějícího se emotikonu. Populární smějící se smajlíky, kteří infikovaly
„písemnou“ komunikaci v soudobé společnosti, vkládá i do tváří pochodujícím vojenským jednotkám
a ozbrojeným policistům.
Kromě samotných prací přibližuje Banksyho tvorbu také dokument natočený u příležitosti této
výstavy (Butterfly Art News). Jeho autoři a sběratelé v jedné osobě hovoří o Banksyho nadhledu, o
jeho dílech a projektech, k nimž patří například také Dismaland inspirovaný zábavním parkem a
realizovaný spolu s přizvanými umělci v anglickém Somersetu v roce 2015. U jednotlivých „atrakcí“
zažívali návštěvníci parku znechucení i zděšení a jak hlásal název u vstupu, ocitli se doslova v „Zemi
Hrůzy“. Nejedna „atrakce“ přitom ztvárňovala to, co jsme běžně zvyklí vídat ve vysílání televizních
zpráv.
Banksyho „kreslený humor beze slov“ je cílenou a důraznou kritikou na adresu současné společnosti.
Kurátor Gianni Mercurio bezesporu trefně pojmenoval výstavu Vizuální protest a postoj britského
graffitisti vystihl s jistotou třemi slovy: „Protestuji, tedy jsem.“
Hana Crotti Křenková
MUDEC (Museo delle Culture), Milán, výstava probíhá od 21.11.2018 do
14.4.2019
Titulní obrázek: Banksy: Rude Copper, 2003. 57,5 x 42 cm. Butterfly Art News Collection. Photo: Butterfly Art News Collection.
O Hana Crotti Křenková
Poslední články
- Smutné loučení – Jiří Šetlík (2. 4. 1929 – 28. 1. 2023) 29. ledna 2023
- Petice za zachování a opravu kulturní památky železničního mostu pod Vyšehradem 21. prosince 2022
- John Cage was born 100 years ago 7. září 2022
- SOCHAŘI ZNÁMÍ – NEZNÁMÍ 19. května 2022
- Za Medou Mládkovou 4. května 2022
Starší články
- leden 2023
- prosinec 2022
- září 2022
- květen 2022
- únor 2022
- říjen 2021
- září 2021
- srpen 2021
- červenec 2021
- červen 2021
- květen 2021
- duben 2021
- březen 2021
- únor 2021
- leden 2021
- prosinec 2020
- listopad 2020
- říjen 2020
- září 2020
- srpen 2020
- červenec 2020
- červen 2020
- květen 2020
- duben 2020
- březen 2020
- únor 2020
- leden 2020
- prosinec 2019
- listopad 2019
- říjen 2019
- září 2019
- srpen 2019
- červenec 2019
- červen 2019
- květen 2019
- duben 2019
- březen 2019
- únor 2019
- leden 2019
- prosinec 2018
- listopad 2018
- říjen 2018
- září 2018
- srpen 2018
- červenec 2018
- červen 2018
- květen 2018
- duben 2018
- březen 2018
- únor 2018
- leden 2018
- prosinec 2017
- listopad 2017
- říjen 2017
- září 2017
- srpen 2017
- červenec 2017
- červen 2017
- květen 2017