Povrchové napětí sester Scerankových

Text Blanka Jiráčková

London, Pump House Gallery, 12. 4. – 11. 6. 2017

Z Košic pocházející sestry Pavla a Lucia Scerankové získaly základní výtvarná studia na pražské Akademii výtvarných umění. Poté například Pavla obdržela stipendium DAAD v Berlíně a dnes vede s Dušanem Zahoranským Ateliér intermediální tvorby na AVU. Lucia naopak nejprve prošla bratislavskou Vysokou školou výtvarného umenia, po ukončení AVU absolvovala stáž v Newcastlu a rezidenční pobyt na Cité Internationale des Arts v Paříži. Prakticky od prvního desetiletí nového tisíciletí žijí a pracují v Praze, pravidelně cestují na Slovensko a Lucia se částečně usadila také v Londýně. Za poměrně krátkou dobu svého uměleckého působení obě získaly již řadu významných cen a různých ocenění.

Aktuálně uspořádaly v londýnské Pump House Gallery od 12. 4. do 11. 6. 2017 přehlídku nazvanou Povrchové napětí / Surce Tensions, která vznikla ve spolupráci s Českým centrem v Londýně.

Obě umělkyně jsou představeny londýnskému publiku jak svými staršími, tak nejnovějšími pracemi v širokém spektru jejich sochařské a fotografické konceptuální tvorby včetně společně utvořené venkovní plovoucí kinetické instalace na jedné tamnější velké vodní hladině.

Pavla Sceranková (1980) svojí podstatou myšlení je bytostná sochařka, to znamená, že jí učaroval především prostor naplněný běžnými předměty se vztahy utvářejícími se uvnitř něho i navzájem mezi sebou, a na tomto, často humorném avšak také vědeckém nebo pseudovědeckém základě vznikají její velké prostorové instalace a videoperformance, jež s vtipem komentují a utvářejí různé složité vztahové sítě. Například obyčejné užitkové porcelánové nádobky autorka promění ve vesmíru obíhající planety – Collision of Galaxies (2014), starý rozbitý lustr nebo skleněnou lampu povýší na objekt právě zrozené hvězdy, či dráhy rodinných konstelací a úlomky dřeva třeba ve výbojnou květinu – objekt Umění neměřitelných vědeckých otázek I (2011). Každý divák, jenž vstoupí do výstavy sester Scerankových, je konfrontován s neznámem, s neočekávaným tajemnem, které je navozeno například nejprostšími věcmi jako je třeba nábytek tím, že je nějak labilizován, hrozí mu bezprostřední rozpad nebo kolabs, ale přitom ho vnitřní síly pevně drží pohromadě, neboť je vždy velmi důmyslně zkonstruován.

Lucii Scerankové (1985) kurátorka britské expozice, Lily Hall, umožnila vystavit velkoformátové fotografie a některé videopráce. Oproti dílům Pavly se na první pohled zdají být snímky Lucii imaginativnější, i když její práce jsou vlastně racionálně zinscenované, manipulované obrazy, jsou to zátiší často pracující s krajinou a též opět s okolním prostorem, do něhož vstupují jakési umělé či neživé nebo téměř neskutečné bytosti, dalo by se říci v romantizující atmosféře přírody. Intimní prostředí interiéru i exteriéru okupují záhadné předměty, reálné věci se objevují na nepatřičných místech. Umělkyně tak svými obrazy zaujatě zkoumá vztah mezi realitou, našim viděním, šálením, mýtem a iluzí a jejich zachycením médiem klasické fotografie. Zájmem o prostorové vztahy a vtipným nazíráním na banální dění a život kolem nás si je tvorba obou autorek blízká a jejich londýnské vystoupení není vzájemnou konfrontací, ale spíše doplňujícím se harmonickým viděním naší přítomnosti.

Pump House Gallery se nachází v prostředí krásného a obrovského londýnského Battersea Parku. Tento průmyslový viktoriánský komplex byl přebudován na kulturní a edukační centrum a otevřen v roce 1999.

Lucia Sceranková, Applied Forces, 2017. Photo Eoin Carey. Courtesy the artist

Pavla Sceranková in collaboration with Lucia Sceranková, Tipping Point, 2017. Photo Eoin Carey. Courtesy the artists and Pump House Gallery

 

Pavla Sceranková in collaboration with Lucia Sceranková, Tipping Point, 2017. Photo Eoin Carey. Courtesy the artists and Pump House Gallery

Pavla Sceranková and Lucia Sceranková, Surface Tensions, installation view, 2017. Photo Eoin Carey. Courtesy the artists and Pump House Gallery

Pavla Sceranková and Lucia Sceranková, Surface Tensions, installation view, 2017, from left Pavla Sceranková, Pattern, 2017, After work, 2015, Lucia Sceranková, The View, 2017. Photo Eoin Carey. Courtesy the artists and Pump House Gallery

Lucia Sceranková, Wait, 2014. Courtesy of artist and Zahorian & Van Espen Gallery

Pavla Sceranková, After work, 2015. Photo Eoin Carey. Courtesy the artist

Pavla Sceranková and Lucia Sceranková, Surface Tensions, view on Pump House Gallery, 2017. Photo Eoin Carey. Courtesy the artists and Pump House Gallery

bj

Print Friendly, PDF & Email

Blanka Jiráčková

Mgr. Blanka Jiráčková (1950) vystudovala Střední knihovnickou školu v Praze, v roce 1978 ukončila studia na FF UK – obory dějiny umění a etnografie, je kurátorkou a kritikem umění. Pracovala v Náprstkově muzeu, Uměleckoprůmyslovém muzeu v Praze, ÚLUVu, v Národní galerii v Praze, SČVU, ČFVU. V letech 1990 – 2015 byla šéfredaktorkou čtrnáctideníku výtvarného umění Ateliér.

Líbil se Vám? Sdílejte článek s ostatními.
  • 8
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

bj

Mgr. Blanka Jiráčková (1950) vystudovala Střední knihovnickou školu v Praze, v roce 1978 ukončila studia na FF UK – obory dějiny umění a etnografie, je kurátorkou a kritikem umění. Pracovala v Náprstkově muzeu, Uměleckoprůmyslovém muzeu v Praze, ÚLUVu, v Národní galerii v Praze, SČVU, ČFVU. V letech 1990 – 2015 byla šéfredaktorkou čtrnáctideníku výtvarného umění Ateliér.