Frida Kahlo: Making Her Self Up

Na začátku léta otevřelo londýnské V&A Museum výstavu věnovanou Fridě Kahlo (1907-1954) a nesoustředí pozornost pouze na vlastní práci, ale také na soukromé předměty vystihující osobnost umělkyně, na její životní příběh i peripetie. Vedle příznačných surrealisticky-imaginativních autoportrétů, předmětů ex voto ze společné sbírky manželů, fotografií a korespondence prezentuje především osobní šaty, šperky, kosmetiku nebo třeba protetiku. Díky spolupráci s Museo Frida Kahlo je v Londýně k vidění přes 200 věcí pocházejících z Modrého domu v Coyoacanu ležícího na okraji města Mexico City, kde se malířka narodila, žila a zemřela, přičemž velká část z těchto předmětů byla až do roku 2004 nedostupná díky rozhodnutí jejího muže Diega Rivery.

Zájem Kahlo o tradiční kultury, stejně jako hrdost, s níž se hlásila jako míšenka k mexické identitě, naznačuje například její inspirace pestrobarevným oblečením žen etnika Zapotéků z Tehuantepecké šíje nebo obliba předkolumbovských šperků. Výjimečné jsou samozřejmě malované korzety se svéráznou symbolikou zachycující nejen náboženské a komunistické motivy, ale také tragické vize spojené s potraty prodělanými v důsledku těžké nehody. Jestliže zmíněné korzety představovaly pro malířku jakousi druhou kůži pomáhající překonat zdravotní obtíže, nepochybně se staly také nedílným prostředkem budování specifické módy, stylu i vlastní identity. Obdiv k ženám malého kmene praktikujícího matriarchát, podobně jako výrazné líčení nebo lakování nehtů se podílely na cíleně budovaném a signifikantním vzhledu, který Kahlo užívala do určité míry jako politické prohlášení. Projekt mapuje také atmosféru a vývoj země, protože slibný vývoj Mexika mezi lety 1920-30, známý jako mexická renesance, přitahoval do této destinace řadu zahraničních umělců i intelektuálů a znamenal pro umělkyni obdobně jako její cesty do USA nebo Francie možnost navázat důležité kontakty. Díky dobovým fotografiím Edwarda Westona a Tiny Modotti, kteří v průběhu 20. let minulého století zachytili místní tradice promítající se do kultury oblékání, do architektury i umění, se tak výstava snaží popsat i širší kontext života a díla Fridy Kahlo. Výstavu můžete v Londýně navštívit od 16. 6. – 4. 11. 2018.

Titulní obrázek: Frida on the bench, 1939, photograph by Nickolas Muray © Nickolas Muray Photo Archives

Print Friendly, PDF & Email

Lucie Váchová

Historička umění Lucie Váchová (1975) absolvovala obor dějiny umění a kultury na ÚDU FF UK v Praze. Vedle výtvarné kritiky se věnuje také kurátorství. V letech 2011-15 pracovala v redakci časopisu Ateliér.

Líbil se Vám? Sdílejte článek s ostatními.
  • 34
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

lu

Historička umění Lucie Váchová (1975) absolvovala obor dějiny umění a kultury na ÚDU FF UK v Praze. Vedle výtvarné kritiky se věnuje také kurátorství. V letech 2011-15 pracovala v redakci časopisu Ateliér.