Deutsche Börse Photography Foundation Prize 2017

Ve frankfurtském MMK Museum für Moderne Kunst se od 29. 6. do 17. 9. podruhé představují finalisté Deutsche Börse Photography Foundation Prize. Jde o cenu, která je každoročně udělována umělci, který v předchozích letech výrazně zapůsobil na poli fotografie formou výstavy nebo publikace. Záměrem projektu je přitáhnout pozornost k novátorským tendencím objevujícím se v rámci tohoto média a představit autory, kteří svými pracemi formují současnou mezinárodní fotografickou scénu. Letošní finalisty spojují témata jako pravda kontra fikce, jisté a nejisté, rozdíl mezi ideálním a skutečným nebo vztah mezi tím pozorovat a být pozorován. Jsou jimi Dana Lixenberg, jíž už byla v květnu jubilejní dvacátá cena spolu s částkou 30 000 £ na ceremoniálu v londýnské Photographer´s Gallery udělena, dále Sophie Calle, Awoiska van der Molen a dvojice umělců Taiyo Onorato a Nico Krebs. Vítězka Dana Lixenberg (1964, Amsterdam) byla vybrána za svou knihu Imperial Courts (2015). Stejnojmenná časosběrná série fotografií vznikala od roku 1993 a mapovala oblast sociálního bydlení v Los Angeles a proměny tamější afroamerické komunity v průběhu 22 let.

Dana Lixenberg, J 50, 2008, photo. Courtesy of the artist and Grimm, Amsterdam

Známá francouzská umělkyně Sophie Calle (1953, Paříž) byla nominována za publikaci My All (2016), v níž svoji dosavadní tvorbu prezentovala jako soubor pohlednic. V MMK vystavuje zatím poslední práci nazvanou My mother, my cat, my father, in that order (Moje matka, moje kočka, můj otec, v tomto pořadí), soubor fotografií objektů, jež autorka identifikuje se svými blízkými, postavený vedle osobních textových panelů.

Sophie Calle, My mother, my cat, my father, in that order, 2012. Courtesy of the artist and Galerie Perrotin. © VG Bild – Kunst, Bonn 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Awoiska van der Molen (1972, Groningen) si nominaci vysloužila za loňskou výstavu nazvanou Blanco v amsterdamském Foam Fotografie Museum, kde představila tiché a neokázalé černobílé snímky hlásící se k obnovení žánru krajinářské fotografie, jež pořídila na cestách po Japonsku, Norsku nebo Krétě.

Awoiska van der Molen: #364-18, 2013, photo. Courtesy of the artist

A konečně dvojice fotografů Taiyo Onorato a Nico Krebs (oba 1979, Švýcarsko) se prosadila loni expozicí EURASIA, která se konala ve Fotomuseum ve Winterthuru. Také Onorato a Krebs čerpají ze svých cestovatelských zážitků, které nastřádali na trase Ukrajina-Gruzie-Mongolsko, hravě využívají ikonografie road tripu a pomocí svých snímků znovu utvářejí zážitky z míst procházejících přechodem od starověkých tradic, přes postkomunistické struktury až k nové „nezávislé“ identitě dílem pomocí paměti, dílem pomocí imaginace.

KB

Taiyo Onorato a Nico Krebs, Zaha, 2013, photo. Courtesy of the artists

Print Friendly, PDF & Email

Kateřina Balarinová

Kateřina Balarinová (1979) vystudovala Právnickou fakultu Masarykovy univerzity. Vedle výkonu právnického povolání působila také jako externí redaktorka časopisu Ateliér a moderátorka v Českém rozhlasu.

Líbil se Vám? Sdílejte článek s ostatními.
  • 11
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

kb

Kateřina Balarinová (1979) vystudovala Právnickou fakultu Masarykovy univerzity. Vedle výkonu právnického povolání působila také jako externí redaktorka časopisu Ateliér a moderátorka v Českém rozhlasu.