David Hockney

Text Blanka Jiráčková

London, Tate Britain, 21. 6. do 23. 10. 2017

Tři velké světové instituce se spojily k uspořádání retrospektivy k 80. narozeninám slavného umělce Davida Hockneyho (*1937, Bradford), takže ji mohou vidět obyvatelé a návštěvníci Tate Britain v Londýně, kde probíhá od 9. 2. do 29. 5. 2017, seznámí se s ní diváci v Metropolitním muzeu v New Yorku a v pařížském Centre Pompidou ji mohou vidět již od 21. 6. do 23. 10. 2017 také Pařížané a turisté milující tuto metropoli. Přehlídka přináší jak rané, tak pozdní práce tohoto britského malíře trvale žijícího v USA.

Výstava je skutečně velkorysá, neboť přináší kolem 160 Hockneyho děl od velmi známých a ikonických maleb jako například Bigger Splash (1967) po fotografie, tisky, fotokopie z kopírky, videoinstalace a kresby. Expozice dává důraz také na umělcovo zkoumání používání různých technik a nástrojů v umělecké práci. Jako věčný experimentátor Hockney přijal za svá vedle klasické malby také nejaktuálnější média jako fotografii polaroidem, fax, počítač, iPad. Že technická a technologická stránka tohoto umělce skutečně hluboko a dlouhodobě zajímá, vědí i čeští čtenáři, neboť v roce 2003 se jim do rukou dostala v překladu Hockneyho kniha Tajemství starých mistrů, v níž zkoumal obrazy renesančních a barokních umělců a to nejen z hlediska námětů, ale právě z technických postupů využívaných v malbě. Hockneyho raná tvorba se dá přiřadit k nové figuraci v pojetí amerického pop-artu, kdy malíř zachycuje stylizované figury v prostředí interiérů, okolí bazénů a různé dvojportréty osob umístěných do minimalisticky zobrazeného obydlí. Tento autor se také zasloužil o vnesení homosexuálního tématu do malby – We Two Boys Together Clinging (1961). K 60. letům patří volná radost ze života, což se v jeho obrazech projevuje především banálními motivy běžného života a hýřícími zářivými barvami. Pro Davida Hockneyho je však stejně důležité líčení krajiny, kterou silně stylizuje a zejména v pozdních dílech ztvárňuje soustavami malých formátů pláten sestavených do monumentálních rozměrů panoramatických krajinných pohledů, jež jsou namalované vysokými vrstvami barevných past – 9 étude sur toiles du Grand Canyon (1998). Bohužel některé poslední jeho práce působí naivně a barevně až agresivně.

Portrait of an artist (Pool with two figures), 1972,
acrylic on canvas,
84 X 120 cm. © David Hockney. Photo credit Art Gallery of New South Wales/Jenni Carter

BJ

 

Print Friendly, PDF & Email

Blanka Jiráčková

Mgr. Blanka Jiráčková (1950) vystudovala Střední knihovnickou školu v Praze, v roce 1978 ukončila studia na FF UK – obory dějiny umění a etnografie, je kurátorkou a kritikem umění. Pracovala v Náprstkově muzeu, Uměleckoprůmyslovém muzeu v Praze, ÚLUVu, v Národní galerii v Praze, SČVU, ČFVU. V letech 1990 – 2015 byla šéfredaktorkou čtrnáctideníku výtvarného umění Ateliér.

Líbil se Vám? Sdílejte článek s ostatními.
  • 14
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

bj

Mgr. Blanka Jiráčková (1950) vystudovala Střední knihovnickou školu v Praze, v roce 1978 ukončila studia na FF UK – obory dějiny umění a etnografie, je kurátorkou a kritikem umění. Pracovala v Náprstkově muzeu, Uměleckoprůmyslovém muzeu v Praze, ÚLUVu, v Národní galerii v Praze, SČVU, ČFVU. V letech 1990 – 2015 byla šéfredaktorkou čtrnáctideníku výtvarného umění Ateliér.